Na terenie modernizowanej stacji kolejowej w Limanowej pojawił się wysoki maszt, który zwrócił uwagę mieszkańców. Jak wyjaśnia PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., obiekt jest częścią systemu cyfrowej łączności kolejowej GSM-R.
Prace modernizacyjne w Limanowej trwają od września ubiegłego roku i obejmują stację oraz fragment linii kolejowej nr 104. Inwestycję realizuje spółka Skanska. Modernizowany odcinek liczy około 3,5 km.
W ramach przedsięwzięcia przebudowywana jest stacja Limanowa, gdzie powstaną dwa perony oraz infrastruktura obsługująca podróżnych. Równolegle wdrażane są rozwiązania techniczne niezbędne dla sprawnego prowadzenia ruchu kolejowego – jednym z nich jest właśnie maszt GSM-R.
– Maszt służy do obsługi kolejowej łączności GSM-R – informuje Piotr Hamarnik z zespołu prasowego PKP PLK.
Cyfrowy system GSM-R (Global System for Mobile Communications – Railway) stanowi część Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS). Umożliwia m.in. bezpieczną łączność głosową między maszynistami a dyżurnymi ruchu, połączenia grupowe i rozgłoszeniowe z priorytetem dla wywołań alarmowych oraz transmisję danych potrzebną do działania systemu ETCS poziomu 2.
Sieć działa w paśmie 900 MHz i budowana jest jako wydzielona infrastruktura wzdłuż linii kolejowych. W polskim wdrożeniu uczestniczą m.in. Nokia (infrastruktura rdzeniowa i platforma IT) oraz Frequentis (węzły i terminale dyspozytorskie). Docelowo GSM-R obejmie ok. 13,6 tys. km linii zarządzanych przez PKP PLK, zastępując analogową łączność VHF.
Źródło: limanowa.in
Czytaj także: