Możliwości technologiczne nowoczesnej telefonii stacjonarnej docenia coraz więcej przedsiębiorców. Technologię VoIP stosuje już 38% firm zatrudniających powyżej 50 pracowników – wynika z raportu Telko Trendy 2015, przygotowanego przez TNS Polska na zlecenie 3S.
Tradycyjna centrala telefoniczna jest ciągle bardzo popularnym rozwiązaniem – ogółem 59% badanych przedsiębiorstw ją stosuje. Jednak rok do roku zainteresowanie technologią IP w telefonii rośnie o 10%, a kolejne 9% planuje taką zmianę w najbliższym czasie. Co ciekawe, największe zainteresowanie przejściem na to rozwiązanie deklarują firmy z Rzeszowa, gdzie obecnie technologia ta stosowana jest najrzadziej. Technologię VoIP wybiera ogółem 38% badanych i jest ona znamienna głównie dla dużych podmiotów – aż 49% badanych firm, zatrudniających powyżej 250 pracowników. Powody tej sytuacji wyjaśnia Grzegorz Paszka, członek zarządu ds. operacyjnych 3S S.A.
Jak zwykle kluczem są potrzeby. A te w przypadku większych organizacji łatwiej realizować używając VoIP-a. Technicznie rzecz ujmując, jeden kabel ethernetowy umożliwia nam podpięcie telefonów, które pozwalają na komunikację i integrację z innymi systemami IT. Duże, wielooddziałowe firmy mogą mieć zatem wspólną centralę, a co za tym idzie – wszystkie zalety tego rozwiązania, np. skróconą numerację, wbudowaną książkę telefoniczną.
Możliwości technologiczne VoIP to także szeroki wybór wśród wielu usług dodanych. Największym zainteresowaniem cieszy się telekonferencja, z której korzysta 32% firm i znów w Rzeszowie jest na nią największy popyt. Respondenci wskazywali także na potencjał e-faxu, kolejkowania i nagrywania rozmów oraz infolinii – ogólny potencjał wykorzystania usługi wynosi 15%.
Usługi telefoniczne dostarczane są w zdecydowanej większości przez duże telekomy, a tylko 1 na 10 firm rozważa zmianę dostawcy w perspektywie najbliższych 12 miesięcy. Inaczej niż w przypadku Internetu, gdzie rynek jest mocno podzielony, a lokalni dostawcy z powodzeniem konkurują z największymi. Jak mówi Łukasz Dec, ekspert branży i redaktor serwisu branżowego Telko.in – W segmencie bardziej złożonych usług telefonicznych – gdzie po wybudowaniu łącza do klienta trzeba się jeszcze zdrowo nabiedzić nad zorganizowaniem odpowiedniej infrastruktury (jeżeli chce się świadczyć usługi po konkurencyjnych stawkach) – przewagi lokalnych firm już nie obserwujemy.
Raport Telko Trendy 2015 został przeprowadzony na grupie 250 firm z Warszawy, Krakowa, Wrocławia, Aglomeracji Śląskiej oraz regionu podkarpackiego. Badanie dotyczyło firm zatrudniających min. 50 pracowników, korzystających z rozwiązań telekomunikacyjnych i data center. Rozmówcami TNS Polska byli specjaliści i managerowie odpowiedzialni za decyzje zakupowe w IT.
Raport Telko Trendy 2015 można pobrać bezpłatnie ze strony 3S.pl