Vectra i Multimedia Polska mają zarzuty postawione przez UOKiK. Główne powody to myląca cena oraz znikający rabat. Firmom grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów po raz kolejny przygląda się spółkom Vectra i Multimedia Polska. Tym razem zainteresowanie wzbudził sposób prezentowania cen i pozbawiania klientów rabatu. Dochodziło to tego, gdy nie opłacili oni w terminie abonamentu lub nie wnieśli innych opłat wskazanych na rachunku.
Oferta wprowadza klientów w błąd
Vectra i Multimedia Polska mają w swojej ofercie możliwość udzielenia rabatu za korzystanie z elektronicznych faktur, wyrażenie zgód marketingowych i terminowe regulowanie płatności. W każdym z tych trzech przypadków klient może uzyskać zniżkę w wysokości 5 zł.
Zgodnie z ustaleniami UOKiK cena z rabatami prezentowana jest jak cena standardowa. Odbywa się to w przekazach marketingowych, ale też podczas rozmów sprzedażowych z konsultantem.
Jest to wprowadzanie klienta w błąd. Zachęcony atrakcyjną ofertą abonamentu zawiera umowę, ale nie jest informowany, że taka cena będzie obowiązywała jedynie przy wyrażeniu wszelkich zgód. Nieudzielenie zgody na jeden z elementów czy ich cofnięcie skutkuje wyższą opłatą.
– Konsumenci powinni już w przekazie marketingowym lub na początku telefonicznej rozmowy sprzedażowej otrzymywać jasną i czytelną informację o tym, ile zapłacą za usługę i jakie są ewentualne warunki tej ceny. Jeśli przedsiębiorcy podają cenę uwzględniającą rabat, powinni to jasno komunikować poprzez wskazanie także rodzaju rabatu i jego wysokości – wyjaśnia Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Opóźnienie w opłacie to utrata rabatu
W przypadku nieopłacenia przez klienta rachunku w terminie, Vectra i Multimedia Polska podwyższają kolejne faktury o wartość rabatu. W ten sposób klient traci obniżkę niezależnie od wyrażonych zgód.
Sytuacja dotyczy nie tylko opóźnień w opłatach za internet stacjonarny, którego dotyczy rabat, ale też za inne płatności uwzględnione na danej fakturze. Rabat odzyskuje się po uiszczeniu zaległych i aktualnych płatności.
UOKiK ocenia sytuację
Zdaniem UOKiK rabatu za nieopłacenie faktury w terminie może mieć charakter kary umownej. Przepisy kodeksu cywilnego dają przedsiębiorcy tego typu możliwość jedynie w przypadku zobowiązań niepieniężnych.
Sytuacja, do której doprowadziła Vectra i Multimedia Polska, zakłada możliwość podwójnego karania abonentów. Jednym sposobem jest cofnięcie zniżek, drugim naliczanie odsetek za opóźnienia w regulowaniu należności.
Prezes UOKiK ocenia, że taka praktyka może naruszać zbiorowe interesy konsumentów. W przypadku potwierdzenia zarzutów firmom grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu.
Źródło: telepolis.pl