Unia Europejska wprowadziła przepisy, które zakazują oferowania darmowych pakietów w ofertach operatorów telekomunikacyjnych. Chodzi o darmowego Facebooka, Netflixa czy Spotify. Dotyczy to również pakietów takich jak Social Pass w Orange.
Chociaż same przepisy wprowadzone przez UE nie zakazują definitywnie oferowania darmowych pakietów, to kolejne wyroki TSUE prowadzą do takiej konkluzji. Zmiany, które czekają operatorów w UE, będą dotyczyć ofert specjalnych, nielimitowanych pakietów na wybrane usługi czy tzw. taryf zerowych. Sytuacja ta wpłynie chociażby na ofertę Orange.
Słowacki oddział Orange dostosowując się do wyroków TSUE i zaktualizowanych przepisów unijnych już wprowadził zmiany. Zrezygnował ze specjalnych pakietów, w których korzystanie z niektórych usług i serwisów nie zużywa gigabajtów dostępnych w pakiecie. Dotyczy to dostępu do gier, serwisów społecznościowych czy nawigacji.
Podobnie może wyglądać sytuacja Orange Polska. Znikną chociażby pakiety Orange Flex z nielimitowanym dostępem do serwisów społecznościowych. Usługa Social Pass jest obecnie wliczana do głównego pakietu nawet w najtańszej opcji za 25 zł. Oznacza to, że za korzystanie z Facebooka, Messengera, Twittera, TikToka, WhatsAppa czy Snapchata w ofercie się nie płaci i nie pomniejsza to dostępu do pakietu gigabajtów.
Zmiany mogą dotyczyć także pakietów Video Pass, Music Pass czy Game Pass w Orange. Nie wiadomo, jak szeroko wpłynie to na pakiety oferowane u tego oraz innych operatorów.
Wprowadzone przez Unię Europejską przepisy związane są z zasadą neutralności sieci– unijnymi przepisami przyjętymi w 2015 r. Internauci powinni mieć dostęp do wszystkich usług, aplikacji i treści na takich samych zasadach. Pakiety takie jak Social Pass w Orange Flex są z nimi sprzeczne. Faworyzują one jedne social media, za które nie ponosi się kosztów, ale nie obejmują innych, z których korzystanie wiąże się już z opłatami czy utratą gigabajtów.
Zasada neutralności sieci dotyczy wszelkich działań operatorów różnicujących czy ograniczających sposoby korzystania z internetu przez klientów. Telekomy nie mogą poprzez swoją ofertę kierować naszym działaniem w sieci. Tak traktowane jest tworzenie bezpłatnych pakietów danych do wykorzystania w konkretnym celu. Dyrektywa z 2015 r. ma chronić prawa konsumentów.
Źródło: telepolis.pl