Na stronie Urzędu Telekomunikacji Elektronicznej pojawiła się informacja o zbliżającym się terminie corocznej inwentaryzacji infrastruktury i usług telekomunikacyjnych. Na pewno wszyscy operatorzy telekomunikacyjni mają tego jednak bolesną świadomość. Jednocześnie UKE realizuje to, co zapowiedział w trakcie nieszczęsnych szkoleń dotyczących PIT czyli publikuje odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania i wątpliwości.
Urząd Komunikacji Elektronicznej postanowił ułatwić operatorom zadanie związane z PIT o przygotował krótkie FAQ oraz mini-poradnik dla wszystkich, których obowiązek raportowania dotyczy. Zagadnienia podzielono na obszary tematyczne, do których przyporządkowane konkretne pytania.
- Pierwszym obszarem tematycznym jest ten zatytułowany: ZOBOWIĄZANIA, LOGOWANIE I REJSTRACJA/
Pojawiły się w nim takie pytanie jak:
– Czy jestem podmiotem zobligowanym do przekazania danych i jakie obowiązują mnie terminy?
– Jeśli mam przekazać dane, to od czego powinienem zacząć?
-Którą rolę w systemie powinienem wybrać, składając wniosek o dostęp do PIT?
– Zalogowałem się do PIT, ale nie posiadam infrastruktury telekomunikacyjnej i nie świadczę usług dostępu do internetu. Co dalej?
UKE w odpowiedziach na każde z pytań odsyła operatorów do konkretnych linków głównie na youtubie. - Drugi obszar tematyczny to: PRZEKAZYWNIE DANYCH
Tutaj również zebrano pojawiające się najczęściej pytania:
– Nie rozumiem Rozporządzenia Ministra Cyfryzacji z dnia 28 grudnia 2022 r. Skąd dowiem się:
Czy technologie należy zaraportować w dół czy w górę sieci?
Czy należy wielokrotnie wymieniać ten sam węzeł, z tym samym ID wskazując różne rodzaje medium, technologii dostępne na tym węźle czy można przekazać dane w jednym wierszu, stosując przecinek lub inny znak rozdzielający?
– Pierwszy raz przygotowuję informacje o przebiegu linii kablowych. Jak to zrobić poprawnie?
– Nie posiadam linii kablowych. Jak przetworzyć dane z ubiegłego roku, żeby były zgodne z nowym rozporządzeniem?
– Gdzie znajdę referencyjną bazę adresową do przekazania świadczonych usług? ( baza adresowa oraz słowniki dostępne są na stronie pit.uke.gov.pl)
– A co jeśli eksportuję pliki z własnych baz danych? Skąd pobrać szablony zgodne z nowym rozporządzeniem? (tu także pojawia się informacja o szablonach w formatach csv, gml, gpkg, shp, geojson i kml znajdujących się na stronie pit.uke.gov.pl)
– Mam gotowe pliki z warstwami, jak je przekazać do PIT?
W tej sekcji w niektórych przypadkach UKE odsyła do konkretnych stron zawierających poszukiwane dokumenty, ale często ponownie posiłkuje się nagraniami zamieszczonymi na youtubie.
Urząd Komunikacji Elektronicznej najwyraźniej ma świadomość, ze wszystkie pytania nie znajdują w jego wyjaśnieniach odpowiedzi i nie wszystkie wątpliwości operatorów telekomunikacyjnych udało mu się rozwiać. Dlatego na stronie pojawiła się opcja:
Niestety, nie znalazłem odpowiedzi na moje pytania. Jak skontaktować się z UKE?
Oraz informacja, że wsparcie użytkowników Punktu Informacyjnego ds. Telekomunikacji odbywa się poprzez kontakt e-mail: pit@uke.gov.pl.
Wszystkie proponowane w ramach wsparcia przez UKE linki dostępne są w tekście „Inwentaryzacja infrastruktury i usług telekomunikacyjnych 2023”.
Dodatkowe informacje w przygotowanym przez UKE dokumencie: