Porozmawiajmy o biznesie. Zostawmy jednak aspekty prawne, technologiczne i procesowe. Spójrzmy na firmę w odniesieniu do tego, jak nasze działania wpływają na najbliższe otoczenie. Przyjrzyjmy się społecznej odpowiedzialności biznesu. Spotkaliście się z tym pojęciem?
Research w Google wykazuje, że hasło „społeczna odpowiedzialność biznesu” to ponad 38 mln wyników, a wśród najczęstszych zapytań wyszukiwania znajdziemy:
Częściej interesujemy się angielskim skrótem. Warto jednak znać polski odpowiednik.
Społeczna odpowiedzialność biznesu (ang. corporate social responsibility – CSR) to strategia zarządzania, zgodnie z którą przedsiębiorstwa w swoich działaniach dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne, aspekty środowiskowe czy relacje z różnymi grupami interesariuszy, w szczególności z pracownikami. Społecznie odpowiedzialna firma inwestuje w zasoby ludzkie, relacje z otoczeniem przedsiębiorstwa, kształtuje zrównoważony rozwój ekonomiczny i wyrównuje szanse społeczne ludzi.
Brzmi niczym korpo-frazes? Być może. Perspektywa zmienia się, gdy zaczynamy myśleć o społecznej odpowiedzialności biznesu jako o następstwach działania naszego przedsiębiorstwa. Dostrzeżemy wtedy, że dzięki nam świat zmienia się. Często nie jest to zasięg globalny, ale działanie usprawniające życie naszej lokalnej społeczności: wspieranie osób potrzebujących, organizowanie akcji pomocowych dla szkół, dbanie o środowisko naturalne i pomaganie bezdomnym zwierzakom. Taki punkt widzenia robi diametralną różnicę.
Relacje pomiędzy przedsiębiorstwem, pracownikami i otoczeniem w prosty sposób opisuje poniższy diagram:
Kilka lat temu Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości przeprowadziła jeden z pierwszych projektów z dziedziny CSR – „Zwiększenie konkurencyjności regionów poprzez Społeczną Odpowiedzialność Biznesu (CSR)”. Beneficjenci, w ramach tego zadania, realizowali:
- inwestycje minimalizujące wpływ przedsiębiorstw na środowisko naturalne,
- inicjatywy prowadzące do poprawy warunków pracy zwiększenia udziału pracowników w zarządzaniu przedsiębiorstwem,
- działania na rzecz rozwoju współpracy z otoczeniem, w którym funkcjonują i na które oddziałują.
Obecnie coraz więcej mówi się o działaniu zgodnie z CSR. Temat jest na ustach czołowych menadżerów na świecie, mówią o nim media, a firmy zaczynają wdrażać omawiane rozwiązania na szeroką skalę.
Forum Odpowiedzialnego Biznesu podaje, że w Polsce działa 655 firm zaangażowanych w działania CSR, co przekłada się na 27 branż. Od kilku lat z dumą obserwuję, że Stowarzyszenie e-Południe i MiŚOT-y w swoich działaniach kierują się społeczną odpowiedzialnością. Wystarczy prześledzić inicjatywę Tele-Odpowiedzialnych. Akcje małych i średnich operatorów telekomunikacyjnych sprawiają, że miejscowości zmieniają się – w mniejszym lub większym stopniu – na lepsze. O działaniu operatorów w ramach CSR napisał na ISPortal.pl Paweł Gniadek – zapraszam do lektury tekstu „Operatorzy o CSR”.
Wierzę, że każdy biznes może być prowadzony w sposób społecznie odpowiedzialny. To właściwy – albo wręcz ostatni – moment, aby nasze gospodarki dorosły do brania na swoje barki spraw, które do tej pory były traktowane po macoszemu. I tak zaczyna się dziać. Być może zrozumieliśmy, że samolubne funkcjonowanie nie jest najlepszym rozwiązaniem. Że razem jesteśmy silniejsi. Ulepszanie świata zacznijmy od siebie. To sposób na biznesowe działanie w XXI wieku.
Źródła:
- parp.gov.pl
- odpowiedzialnybiznes.pl
- efl.pl
- ICT Professional