TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Twój biznes powinien być społecznie odpowiedzialny!

Porozmawiajmy o biznesie. Zostawmy jednak aspekty prawne, technologiczne i procesowe. Spójrzmy na firmę w odniesieniu do tego, jak nasze działania wpływają na najbliższe otoczenie. Przyjrzyjmy się społecznej odpowiedzialności biznesu. Spotkaliście się z tym pojęciem?

Research w Google wykazuje, że hasło „społeczna odpowiedzialność biznesu” to ponad 38 mln wyników, a wśród najczęstszych zapytań wyszukiwania znajdziemy:

Google.com

Częściej interesujemy się angielskim skrótem. Warto jednak znać polski odpowiednik.

Google Trends (CSR – linia czerwona, społeczna odpowiedzialność biznesu – linia niebieska; dane z pięciu ostatnich lat)

Społeczna odpowiedzialność biznesu (ang. corporate social responsibility – CSR) to strategia zarządzania, zgodnie z którą przedsiębiorstwa w swoich działaniach dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne, aspekty środowiskowe czy relacje z różnymi grupami interesariuszy, w szczególności z pracownikami. Społecznie odpowiedzialna firma inwestuje w zasoby ludzkie, relacje z otoczeniem przedsiębiorstwa, kształtuje zrównoważony rozwój ekonomiczny i wyrównuje szanse społeczne ludzi.

Brzmi niczym korpo-frazes? Być może. Perspektywa zmienia się, gdy zaczynamy myśleć o społecznej odpowiedzialności biznesu jako o następstwach działania naszego przedsiębiorstwa. Dostrzeżemy wtedy, że dzięki nam świat zmienia się. Często nie jest to zasięg globalny, ale działanie usprawniające życie naszej lokalnej społeczności: wspieranie osób potrzebujących, organizowanie akcji pomocowych dla szkół, dbanie o środowisko naturalne i pomaganie bezdomnym zwierzakom. Taki punkt widzenia robi diametralną różnicę.

Relacje pomiędzy przedsiębiorstwem, pracownikami i otoczeniem w prosty sposób opisuje poniższy diagram:

PARP – Dobry biznes, czyli CSR w MŚP

Kilka lat temu Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości przeprowadziła jeden z pierwszych projektów z dziedziny CSR ­– „Zwiększenie konkurencyjności regionów poprzez Społeczną Odpowiedzialność Biznesu (CSR)”. Beneficjenci, w ramach tego zadania, realizowali:

  • inwestycje minimalizujące wpływ przedsiębiorstw na środowisko naturalne,
  • inicjatywy prowadzące do poprawy warunków pracy zwiększenia udziału pracowników w zarządzaniu przedsiębiorstwem,  
  • działania na rzecz rozwoju współpracy z otoczeniem, w którym funkcjonują i na które oddziałują.

Obecnie coraz więcej mówi się o działaniu zgodnie z CSR. Temat jest na ustach czołowych menadżerów na świecie, mówią o nim media, a firmy zaczynają wdrażać omawiane rozwiązania na szeroką skalę.

Forum Odpowiedzialnego Biznesu podaje, że w Polsce działa 655 firm zaangażowanych w działania CSR, co przekłada się na 27 branż. Od kilku lat z dumą obserwuję, że Stowarzyszenie e-Południe i MiŚOT-y w swoich działaniach kierują się społeczną odpowiedzialnością. Wystarczy prześledzić inicjatywę Tele-Odpowiedzialnych. Akcje małych i średnich operatorów telekomunikacyjnych sprawiają, że miejscowości zmieniają się – w mniejszym lub większym stopniu – na lepsze. O działaniu operatorów w ramach CSR napisał na ISPortal.pl Paweł Gniadek – zapraszam do lektury tekstu „Operatorzy o CSR”.

Wierzę, że każdy biznes może być prowadzony w sposób społecznie odpowiedzialny. To właściwy – albo wręcz ostatni – moment, aby nasze gospodarki dorosły do brania na swoje barki spraw, które do tej pory były traktowane po macoszemu. I tak zaczyna się dziać. Być może zrozumieliśmy, że samolubne funkcjonowanie nie jest najlepszym rozwiązaniem. Że razem jesteśmy silniejsi. Ulepszanie świata zacznijmy od siebie. To sposób na biznesowe działanie w XXI wieku.

Źródła:

  • parp.gov.pl
  • odpowiedzialnybiznes.pl
  • efl.pl
  • ICT Professional
Michał Koch
Michał Koch
Dziennikarz i researcher. Tworzy teksty o najnowszych technologiach, 5G, cyberbezpieczeństwie i polskiej branży telekomunikacyjnej.

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze