Federacja Konsumentów zajęła się analizą ofert Shein i Temu. Po sprawdzeniu ponad półtora tysiące z nich okazało się, że obie platformy dopuszczają się praktyk niedozwolonych.
Po raz kolejny analiza ofert na Shei i Temu pod kontem zgodności z dyrektywą Omnibus pokazały, że platformy nie stosują się do przepisów. Federacja Konsumentów przeanalizowała 1600 ofert z obu i stwierdziła, że na platformach stosowane są praktyki niedozwolone.
Dyrektywa Omnibus ma chronić konsumentów
Zgodnie z dyrektywą Omnibus, która została wprowadzona w Polsce na początku 2023 roku, konieczne jest prezentowanie najniższej ceny danego produktu z ostatnich 30 dni.
Federacja Konsumentów sprawdziła, że prawie wszystkie polskie sklepy stosują już te przepisy. Zupełnie inaczej jest w przypadku Shein i Temu.
Przede wszystkim na platformach niemal wszystkie produkty objęte są jakąś promocją. Przeważnie jest ona ograniczona czasowo, a obok produktów pojawia się licznik czasu, który ma wywierać presję na klientach dotyczącą szybkiego podjęcia decyzji i zakupu. Według dyrektywy Omnibus tego typu działania są zabronione.
Po zakończeniu analizy platform Federacja Konsumentów postanowiła sprawę zgłosić do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, by zajął się tą sprawą.
– Przeanalizowaliśmy niemal 1600 ofert na tych platformach. Nasi eksperci dopatrzyli się sytuacji, w których mogło dojść do łamania dobrych praktyk sprzedażowych i niestosowania się do wytycznych unijnych przepisów. Na tej podstawie zwróciliśmy się do UOKiK z prośbą o przeanalizowanie tej kwestii – powiedział Michał Herde, członek Zarządu Federacji Konsumentów.
Temu i Shein zaprzeczają stosowaniu niewłaściwych praktyk
Obie platformy nie zgadzają się ze stawianymi im zarzutami. Zapewniają też, że współpracują z UOKiK i dostosowują swoje działania do obowiązujących przepisów.
Nie sądzimy, żeby te roszczenia były trafne. W konstruktywny sposób współpracowaliśmy z UOKiK w celu zapewnienia zgodności naszych działań z Dyrektywą Omnibus i przepisami wykonawczymi w Polsce, a na wszelkie wątpliwości odpowiedzieliśmy w ubiegłych miesiącach tego roku – oświadczyła platforma Shein.
Źródło: Rzeczpospolita, telepolis.pl