TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Sukcesja  w MiŚOT Akademii

W najbliższych latach w Polsce można spodziewać się wzrostu wyzwań, z którymi będzie musiał zmierzyć się sektor prywatny. Wśród nich należy wymienić także skuteczne przeprowadzenie procesu sukcesji pokoleniowej przez przedsiębiorców, co dotyczy także małych i średnich operatorów telekomunikacyjnych. Szerzej o tym usłyszycie w podcaście na MiŚOT Akademii.

Zmiany pokoleniowe zawsze towarzyszyły przedsiębiorcom, sprzyjają temu czasy trudne, wymagające przemyślanych decyzji i systematycznego wdrażania procesów organizacyjnych w przedsiębiorstwach. W niepewnych czasach wygrywają firmy, które potrafią szybko zaadaptować się do nowych warunków gospodarczych. Przedsiębiorcom trudno jest pogodzić codzienność z kreowaniem przyszłości i realizowaniem strategii długoterminowych.

Sukcesja pokoleniowa w przedsiębiorstwach to temat często omijamy bokiem. narosło też wokół niego wiele mitów i kojarzy się jako bardzo trudny. Zmiany pokoleniowe muszą nastąpić i warto się do nich dobrze przygotować i zacząć działać.

Ekspert MiŚOT Akademii, Tomek Lewiński, od ponad dziesięciu lat bierze udział w procesach sukcesji przeprowadzanych przez przedsiębiorców. Był świadkiem porażek w tym zakresie, ale przede wszystkim poznał powody, dlaczego wybrani przedsiębiorcy przeprowadzili swoje firmy przez proces sukcesji pokoleniowej skutecznie i efektywnie. Razem z przedsiębiorcami wypracował kilka sprawdzonych praktycznych rozwiązań na wdrożenie zmian w firmach, które z jednej strony pozwoliły wypracowywać satysfakcjonujące bieżące wyniki (zyski), wzrost efektywności, wzrost produktywności, wzrost sprzedaży, a także wzrost zaangażowania pracowników, co oznaczało także zmniejszenie rotacji wśród nich. 

– Udana sukcesja pokoleniowa w firmie to nie tylko taka zmiana, która dokonuje się formalnie i pozwala na kontynuowanie prowadzonej działalności – podkreśla. – Dla mnie udana sukcesja, to proces w który zaangażowana jest większość jego interesariuszy, skupionych wokół zaakceptowanej strategii, który kończy się wzrostem efektywności organizacji, wzrostem zaangażowania, zwiększoną zdolnością do adaptacji do wyzwań, które przyniesie przyszłość.

A jakie są problemy, z którymi zmaga się większość przedsiębiorców, którzy spróbowali przeprowadzić proces sukcesji w swoich firmach?

  • zaledwie 6,3 proc. badanych „dzieci” deklaruje zainteresowanie sukcesją i przejęcie zarządzania firmą rodziców;
  • temat sukcesji w rozmowach rodzinnych pojawia się wśród uczestników badania: 30 proc. – często, 50 proc. – okazjonalnie, 20 proc. w ogóle;
  • zdaniem uczestników badania – dobrze przygotowany proces sukcesji powinien trwać: „powyżej 5 lat” – 23 proc., „rok i krócej” – 65 proc., „nie ma potrzeby planowania” – 12 proc.;
  • 8 na 10 procesów sukcesji przebiega niezgodnie z założeniami przyjętymi przez przedsiębiorcę – tzw. nestora.

Więcej na temat możecie usłyszeć w podcaście, którego odcinki pojawiać się będą na kanałach MiŚOT Akademii:

  1. Sukcesja dla MiŚOT – oryginalny, dedykowany program transformacyjno- rozwojowy.
  2. Sukcesja pokleniowa jako najważniejszy proces transformacji organizacji. Słownik definicji. 
  3. Mądry Nestor = Skuteczny CEO. O co zadbać powinien Nestor, nim ogłosi scenariusz sukcesji i przedstawi Sukcesora..
  4. Skąd tyle obaw? Kto mówi, że to nadzwyczaj trudne wyzwanie dla przedsiębiorców?
  5. Sukcesja pokoleniowa jako część strategii. Odniesienia do misji, wizji, wartości.

Zapraszamy do odsłuchu zapowiedzi podcastów z Tomaszem Lewińskim na platformie Spotify:

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze