W najbliższych latach w Polsce można spodziewać się wzrostu wyzwań, z którymi będzie musiał zmierzyć się sektor prywatny. Wśród nich należy wymienić także skuteczne przeprowadzenie procesu sukcesji pokoleniowej przez przedsiębiorców, co dotyczy także małych i średnich operatorów telekomunikacyjnych. Szerzej o tym usłyszycie w podcaście na MiŚOT Akademii.
Zmiany pokoleniowe zawsze towarzyszyły przedsiębiorcom, sprzyjają temu czasy trudne, wymagające przemyślanych decyzji i systematycznego wdrażania procesów organizacyjnych w przedsiębiorstwach. W niepewnych czasach wygrywają firmy, które potrafią szybko zaadaptować się do nowych warunków gospodarczych. Przedsiębiorcom trudno jest pogodzić codzienność z kreowaniem przyszłości i realizowaniem strategii długoterminowych.
Sukcesja pokoleniowa w przedsiębiorstwach to temat często omijamy bokiem. narosło też wokół niego wiele mitów i kojarzy się jako bardzo trudny. Zmiany pokoleniowe muszą nastąpić i warto się do nich dobrze przygotować i zacząć działać.
Ekspert MiŚOT Akademii, Tomek Lewiński, od ponad dziesięciu lat bierze udział w procesach sukcesji przeprowadzanych przez przedsiębiorców. Był świadkiem porażek w tym zakresie, ale przede wszystkim poznał powody, dlaczego wybrani przedsiębiorcy przeprowadzili swoje firmy przez proces sukcesji pokoleniowej skutecznie i efektywnie. Razem z przedsiębiorcami wypracował kilka sprawdzonych praktycznych rozwiązań na wdrożenie zmian w firmach, które z jednej strony pozwoliły wypracowywać satysfakcjonujące bieżące wyniki (zyski), wzrost efektywności, wzrost produktywności, wzrost sprzedaży, a także wzrost zaangażowania pracowników, co oznaczało także zmniejszenie rotacji wśród nich.
– Udana sukcesja pokoleniowa w firmie to nie tylko taka zmiana, która dokonuje się formalnie i pozwala na kontynuowanie prowadzonej działalności – podkreśla. – Dla mnie udana sukcesja, to proces w który zaangażowana jest większość jego interesariuszy, skupionych wokół zaakceptowanej strategii, który kończy się wzrostem efektywności organizacji, wzrostem zaangażowania, zwiększoną zdolnością do adaptacji do wyzwań, które przyniesie przyszłość.
A jakie są problemy, z którymi zmaga się większość przedsiębiorców, którzy spróbowali przeprowadzić proces sukcesji w swoich firmach?
- zaledwie 6,3 proc. badanych „dzieci” deklaruje zainteresowanie sukcesją i przejęcie zarządzania firmą rodziców;
- temat sukcesji w rozmowach rodzinnych pojawia się wśród uczestników badania: 30 proc. – często, 50 proc. – okazjonalnie, 20 proc. w ogóle;
- zdaniem uczestników badania – dobrze przygotowany proces sukcesji powinien trwać: „powyżej 5 lat” – 23 proc., „rok i krócej” – 65 proc., „nie ma potrzeby planowania” – 12 proc.;
- 8 na 10 procesów sukcesji przebiega niezgodnie z założeniami przyjętymi przez przedsiębiorcę – tzw. nestora.
Więcej na temat możecie usłyszeć w podcaście, którego odcinki pojawiać się będą na kanałach MiŚOT Akademii:
- Sukcesja dla MiŚOT – oryginalny, dedykowany program transformacyjno- rozwojowy.
- Sukcesja pokleniowa jako najważniejszy proces transformacji organizacji. Słownik definicji.
- Mądry Nestor = Skuteczny CEO. O co zadbać powinien Nestor, nim ogłosi scenariusz sukcesji i przedstawi Sukcesora..
- Skąd tyle obaw? Kto mówi, że to nadzwyczaj trudne wyzwanie dla przedsiębiorców?
- Sukcesja pokoleniowa jako część strategii. Odniesienia do misji, wizji, wartości.
Zapraszamy do odsłuchu zapowiedzi podcastów z Tomaszem Lewińskim na platformie Spotify: