Krajowa Izba Komunikacji Ethernetowej w piśmie do Centrum Projektów Polska Cyfrowa, odniosła się krytyczne do koncepcji naborów realizowanych ze środków FERC i KPO.
W piśmie czytamy, że choć przedstawicielom izby koncepcja ta wydaje się
zmierzać we właściwym kierunku, wysuwają szereg uwag do szczegółów przedstawionych propozycji.
Oto ich zestawienie:
- jednorazowy napływ środków o wartości co najmniej 2 mld euro może zachwiać stabilnością rynku i dodatkowo podnieść ceny podwykonawstwa,
- proponowana wielkość obszarów konkursowych wychodzi częściowo naprzeciw postulatom KIKE, lecz wykluczy małe firmy z możliwości ubiegania się o środki publiczne z uwagi na średnią wielkość wymaganego wkładu własnego (2 mln euro) w połączeniu z kosztami niekwalifikowalnymi (podatek VAT, koszty przyłączy),
- proponujemy stosowanie na szerszą skalę obszarów mniejszych niż powiat (skala gminy lub kilku gmin), co odpowiadałoby zapisom art. 107 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, stwierdzającego, iż pomoc publiczna powinna być skierowana na konkretny region gospodarczy,
- proponujemy też pilotażowe przedstawienie min. kilkunastu reprezentatywnych obszarów konkursowych, celem umożliwienia rynkowi zapoznania się z dostępnymi warunkami naboru,
- ryzyko nieotrzymania przez Polskę środków z KPO stawia pod znakiem zapytania możliwość realizacji zamierzonych celów,
- 3-letni okres realizacji projektów jest zbyt krótki (także w świetle przedłużających się procedur pod stronie administracji); w naszej ocenie wydatkowanie części środków jest możliwe po 2026 roku,
- dane o białych plamach, będące podstawą wyznaczania obszarów interwencji, będą nieaktualne w trakcie realizacji projektów, co przełoży się na powielenie problemów budowania sieci nakładkowych,
- projektowany system SIDUSIS służyć może do zaczerniania punktów adresowych w toku realizacji umów o dofinansowanie, co powinno pociągać za sobą wyłączenie takich punktów z obszaru interwencji,
- KIKE korzystnie ocenia propozycję wprowadzenia jednostkowych stawek ryczałtowych, jednakże postulujemy, aby uśrednione stawki faktycznie pozwoliły na uwzględnienie specyfiki i cen inwestycji w środowisku lokalnym,
- KIKE z uznaniem przyjmuje perspektywę znacznego uproszczenia realizacji, rozliczania i monitoringu projektów dotacyjnych FERC/KPO,
- sprzeciwiamy się wprowadzeniu kryterium doświadczenia inwestycyjnego i/lub twardego zabezpieczenia inwestycji w proponowanym kształcie. Będzie ono premiować dużych operatorów, zwłaszcza beneficjentów POPC i jest szkodliwe dla osiągnięcia celów interwencji,
- propozycja dodatkowych inwestycji własnych jest dyskryminacyjna dla segmentu MŚP, naruszać będzie konkurencję na obszarach „czarnych”, dlatego też wnosimy o wykreślenie tego kryterium,
- wprowadzenie obowiązku pokrycia 100% obszarów inwestycji zasięgami Internetu szerokopasmowego może zdaniem KIKE okazać się w praktyce trudne do realizacji.
Izba szeroko argumentuje każdy punkt tego stanowiska i podkreśla gotowość do rozmów i wsparcia administracji publicznej w celu wypracowania optymalnych dla obu stron zasad przepływu środków publicznych w nowej perspektywie finansowej w oparciu o przedstawiony katalog propozycji.
Z pełnym stanowiskiem KIKE można zapoznać się tutaj: https://kike.pl/wp-content/uploads/2022/08/586-GRAP-22.pdf