73 proc. operatorów telekomunikacyjnych planuje uruchamianie sieci 5G w 2022 r. Jednak 94 proc. ma problemy z opłatami. Ich systemy rozliczeniowe są barierą do szybkiego wprowadzania nowych ofert na rynek i nie pozwalają sprawnie zarabiać na streamingu wideo, wirtualnych grach czy e-zdrowiu.
Takie dane znalazły się w badaniu Oracle Communications.
Jason Rutherford, dyrektor generalny Oracle Communications stwierdził, że operatorzy dokonujący sporych inwestycji w 5G muszą być również w stanie szybko i skutecznie na udostępnianych dzięki temu usługach zarabiać. Tylko to pozwoli im na realny zwrot inwestycji. Dlatego powinni przeanalizować istniejące systemu rozliczeniowe.
Badanie „5G Readiness Report: CSP Perceptions on Charging and Monetization for the 5G Era” przeprowadzono w maju 2021 pośród telekomów z USA, Kanady, Meksyku, Hiszpanii, Francji, Wielkiej Brytanii, Korei Południowej, Singapuru, Hongkongu i Australii.
Według operatorów główne wyzwania związane z pobieraniem opłat to koszty zarządzania istniejącymi systemami. Taką odpowiedź podało 38 proc. z nich. Długi czas wprowadzania nowych ofert na rynek był wymieniany przez 34 proc. badanych.
Sami twierdzą, że nie są odpowiednio przygotowani wymaganiom 5G w kwestii wydajności i monetyzacji. A planują uruchamianie nowych usług obsługujących 5G, by nie zniechęcać klientów przestarzałą infrastrukturą. W założeniu mają to być lepsza mobilna łączność szerokopasmowa, oferty smart home, mobilny gaming, rozrywka na żywo czy handel detaliczny.
W celu sprostania wymaganiom biznesowym 86 proc. operatorów zamierza zmodernizować systemy opłat w ciągu najbliższych 18 miesięcy.
Nowe systemy rozliczeniowe mają mieć takie funkcje jak konwergencja międzysieciowa, którą zadeklarowało 55 proc, badanych, elastyczne schematy ocen i opłat – 37 proc. czy możliwość cloud-native wymieniana przez 32 proc.
Źródło: Oracle.com