TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Smartfony popularniejsze od telewizorów

Smartfon wygrywa z telewizorem, jeśli chodzi o urządzenia, na których Polki i Polacy oglądają treści. Tak wynika z raportu SW Research. Celem badania było lepsze zrozumienie, w jaki sposób Polacy konsumują treści.

Spośród 1 060 ankietowanych, biorących udział w badaniu, 73,9 proc. preferuje oglądanie wideo na smartfonach, podczas gdy 68,6 proc. wybiera do tego celu telewizor. Co ciekawe, najczęściej oglądamy treści wideo dziennie od 2 do 4 godzin – czyni tak aż 36,3 proc. ankietowanych. Jakie inne wnioski płyną z raportu SW Research?

Treści wideo oraz telewizja na stałe weszły do harmonogramu dnia znakomitej większości Polaków. Przynajmniej tak wynika z badania SW Research, na zlecenie MEGOGO, zatytułowanego „Oglądanie treści audiowizualnych”. Okazuje się, że blisko 98,9 proc. Polek i Polaków regularnie konsumuje telewizję lub inny content wideo.

Zmiany w przyzwyczajeniach widzów mogą odzwierciedlać rosnące zapotrzebowanie na elastyczną, mobilną oraz wolną od reklam rozrywkę. Najpopularniejszymi urządzeniami, na których oglądamy treści wideo są smartfon (73,9 proc.) oraz telewizor (68,6 proc.). Ponadto do tego celu co drugi z ankietowanych wykorzystuje komputer lub laptop (17,1 proc.), konsolę do gier lub VR (5,9 proc.) oraz rzutnik (4,3 proc.) – informuje Artur Pacuła, CEO MEGOGO w Polsce.

Zmienia się sposób odbioru treści

Przewaga smartfonów nad telewizorami wynika ze zmiany w sposobie odbioru treści wideo, a także z rozwojem streamingu.

Prawie 7 na 10 ankietowanych ogląda treści wideo (telewizję, streaming i content w kanałach społecznościowych) przynajmniej przez godzinę dziennie. Od godziny do dwóch czyni to 31,8 proc. badanych. Największy procent, bo 36,3 proc., konsumuje treści wideo od 2 do 4 godzin dziennie. Co 5. badany (20,8 proc.) ogląda je ponad 4 godziny. Natomiast blisko co 10. (9,9 proc.) przeznacza na ten cel mniej niż godzinę dziennie. Jedynie 1,1 proc. ogląda treści wideo sporadycznie, tylko w weekendy.

Z raportu SW Research płyną jeszcze inne interesujące wnioski. YouTube i Twitch (60,4 proc. wskazań) są popularniejsze od serwisów streamingowych (58,7 proc.). Natomiast tradycyjna telewizja (kablowa i satelitarna) cieszy się większym powodzeniem niż treści w mediach społecznościowych, takich jak Facebook, TikTok czy Instagram. Telewizja linearna wygrywa w tym zestawieniu 51,2 do 50,2 proc.

Z badania SW Research wynika, że najpopularniejszymi treściami, wskazywanymi przez ankietowanych, są filmy (68,7 proc.) i seriale (62,7 proc.). Sporym zainteresowaniem w kontekście wideo cieszą się też rolki i treści w social media. Ten rodzaj contentu wybiera bowiem 53,6 proc. badanych. Na kolejnych miejscach znalazły się: kanały informacyjne (45,3 proc.), treści dokumentalne (37,2 proc.), transmisje sportowe (30,2 proc.) oraz programy rozrywkowe, w tym talk show (28,5 proc.). Inny rodzaj, taki jak vlog, podcasty czy kanały tematyczne, wskazało 0,9 proc. ankietowanych.

Badanie „Oglądanie treści audiowizualnych” zostało zrealizowane w dniach 29.08-08.09.2025 r. przez agencję SW RESEARCH metodą wywiadów on-line (CAWI) na panelu internetowym SW Panel na zlecenie firmy MEGOGO z okazji planowanego partnerstwa tej platformy z YouTube Premium. W ramach badania przeprowadzono 1060 ankiet z Polkami i Polakami w wieku 18-65 lat. Kwestionariusz badawczy został przygotowany przez MEGOGO.

Czytaj także:

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze