TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Sieci kablowe i platformy cyfrowe tracą klientów na rzecz OTT

Prognozy przedstawione przez Digital TV Research wskazują, że rozwój usług OTT z kanałami telewizyjnymi, filmami i serialami wpłynie na sytuację sieci kablowych i platform cyfrowych. Przebadano pod tym kątem 22 kraje. W ciągu pięciu lat liczba abonentów płatnej telewizji spadnie w nich o 2,4 mln osób. Jednocześnie wzrosną przychody z usług OTT.

Serwisy streamingowe wciąż zyskują na popularności. To zagrożenie dla dostawców płatnej telewizji takich jak operatorzy kablowi. W USA w 2023 r. sieci kablowe i platformy cyfrowe straciły ponad 5 milionów abonentów. Coraz więcej osób nie decyduje się w ogóle na wykupienie dostępu do telewizji, a jedynie usługi szybkiego internetu. Pozwala im to na zapewnienie sobie rozrywki poprzez Smart TV i subskrypcję serwisów stremingowych.

Jak wygląda sytuacja w Europie?

Prognoza, którą przygotował Digital TV Research, dotyczy wielu krajów europejskich. Są to:
– Albania,
– Białoruś,
– Bułgaria,
– Chorwacja,
– Cypr,
– Czechy,
– Estonia,
– Grecja,
– Węgry,
– Łotwa,
– Litwa,
– Macedonia,
– Mołdawia,
– Czarnogóra,
– Polska,
– Rumunia,
– Rosja,
– Serbia,
– Słowacja,
– Słowenia,
–  Ukraina.

W Polsce w badaniu uwzględniono aż 10 serwisów streamingowych:
– Amazon Prime Video,
– Apple TV+,
– Canal+ online
– CDA Premium
– Disney+,
– HBO Max (od czerwca Max),
– Netflix,
– Player,
– Polsat Box Go,
– SkyShowtime.

Pod uwagę wzięto takich operatorów jak:
– UPC Polska/Play,
– Vectra,
– Orange Polska,
– Canal+ Polska,
– Polsat Box,
– Netia.

– W Europie Wschodniej nadal trwają trudne czasy, a słabe perspektywy zatrudnienia zmuszają wielu do szukania pracy za granicą. Ta migracja w połączeniu z niskim wskaźnikiem urodzeń oznacza, że w latach 2023-2029 liczba ludności spadnie lub zatrzyma się w 17 z 22 krajów objętych tym raportem – prognozuje Simon Murray, główny analityk w Digital TV Research.

Przyszłość płatnej telewizji w czarnych barwach

Z badania wynika, że liczba abonentów płatnej telewizji w ciągu pięciu lat spadnie o 2,4 mln. Spadki prognozowane są w 20 z 22 przebadanych państw.

Dla branży najlepszym rokiem był 2018 r. i jeśli porównywać sytuację obecną i za kilka lat do tego szczytu, to strata abonentów wyniesie 8 mln osób. W Europie w 2029 r. klientów sieci kablowych i platform cyfrowych ma być 74 mln.

Jeszcze gorzej wygląda sytuacja analogowych sieci kablowych. Zgodnie z założeniami analityków tutaj liczba abonentów może spaść do zera. Operatorzy mają tego świadomość i w ostatnich latach – również w Polsce – czołowi operatorzy zlikwidowali takie usługi w wielu miastach.

W niektórych przypadkach następuje transfer z jednej usługi do drugiej. Część osób, które obecnie wykupują pakiety satelitarne przeniesie się do sieci kablowych, które maja w ofercie także światłowód, co pozwoli im jednocześnie korzystać z OTT.

W rezultacie sieci kablowe stracą 4,6 mln klientów, platrofmy satelitarne 2,6 mln klientów, natomiast zyskają usługi IPTV – 2,8 mln osób oraz cyfrowa telewizja kablowa – 1,9 mln.

Z badania wynika, że  płatne telewizje tracą też na rzecz OTT.  Przychody z usług stremingowych w 22 krajach Europy Wschodniej wzrosną z 3,82 mld dol. na koniec 2023 roku do 6,96 mld dol. w 2029 roku.

Najwięcej dodatkowych przychodów w latach 2023-2029 ma pochodzić z Rosji i Polski. W sumie te dodatkowe przychody to 3,1 mld dolarów. Z Rosji pochodzić ma 1 mld, a z Polski (duże mniejszej przecież) 0,7 mld dolarów.

–  Polska i Rosja będą razem odpowiadać za dwie trzecie przychodów regionu w 2029 roku. Oznacza to, że na pozostałe 20 krajów przypadnie kwota 2,57 miliarda dolarów, czyli średnio tylko 129 milionów dolarów na państwo – stwierdza Simon Murray.

Operatorzy w Polsce wiedzą, czego oczekują klienci

W Polsce nadal nie jest odnotowywany taki odpływ abonentów jak w USA. Jednak zauważalne są pierwsze ruchy w tym kierunku. Polsat Box i Orange Polska mają spadki liczby klientów satelitarnych. Canal+ Polska od końca 2020 roku nie aktualizuje danych o liczbie klientów.

Operatorzy maja na uwadze to, czym zainteresowani są klienci i starają się dostosować oferte do tych potrzeb. Większość polskich operatorów stawia na usługi światłowodowe, Polsat Box i Canal+na serwisy streamingowe Polsat Box Go i Canal+ online.

Źródło: Wirtualne Media

Klaudia Wojciechowska
Klaudia Wojciechowska
Redaktorka ISPortal i ISProfessional. Dziennikarka telewizji lokalnego operatora telekomunikacyjnego Ret-Sat1. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim ze specjalizacją filmoznawstwo i nowe media.

PRZECZYTAJ NAJNOWSZY NUMER isprofessional

Najnowsze

Narzędzia do obróbki kabli firmy Jonard w xbest.pl!

xbest.pl został dystrybutorem dużego, amerykańskiego producenta - firmy Jonard, który znany jest z wytwarzania...

Nie czekaj, dołącz do Lokalnych!

Wsparcie i łączenie sił przyświecają małym i średnim operatorom telekomunikacyjnym od dawna. Wspólne działania...

Gmail i nowy sposób odpowiadania na e-maile

Gmail wprowadza zmianę. Będzie to nowy sposób odpowiadania na e-maile. Dla fanów czatów, który...

Programy CAD – projektuj bez ograniczeń z ZWCAD

ZWCAD 2024 to intuicyjne i kompleksowe oprogramowanie CAD, które umożliwia użytkownikom tworzenie precyzyjnych rysunków...