e-Doręczenia na kolejnym etapie. Wszyscy przedsiębiorcy powinni zapoznać się z kolejnymi zmianami. Teraz w przypadku dokonywania zmian w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) konieczne będzie posiadanie adresu do doręczeń elektronicznych (ADE). Warto założyć go już teraz.
Od lipca nastąpiła zmiana przy wpisach do CEIDG związana z wdrażaniem systemu e-Doręczeń. W takiej sytuacji konieczne będzie posiadanie takiego adresu. W praktyce oznacza to, że podczas składania wniosku o zmianę wpisu w CEIDG system poprosi o uzupełnienie informacji związanych z e-Doręczeniami.
Sposoby umieszczenia ADE w CEIDG
Jeśli przedsiębiorca posiada adres do e-Doręczeń widoczny we wpisie CEIDG, gdyż wcześniej wypełniał wniosek, w którym go podał, nie musi nic robić. Jeśli jednak nie posiada adresu lub nie jest on widoczny w CEIDG, będzie musiał go stworzyć lub wpisać.
W trakcie wypełniania wniosku o zmianę w CEIDG dana osoba stanie przed wyborem:
– podać dane do utworzenia ADE u operatora wyznaczonego;
– wskazać ADE utworzony u KDU na potrzebny prowadzonej działalności.
Co to oznacza?
W przypadku posiadania adres do e-Doręczeń u Kwalifikowanego Dostawcy Usług (KDU) wystarczy podać go we wniosku o zmianę w CEIDG. Zostanie on dopisany do danych przedsiębiorcy.
W przypadku wyboru Kwalifikowanego Dostawcy Usług (KDU) warto mieć świadomość, że najpierw zakładamy skrzynkę u wybranego dostawcy. Potem aktualizujemy dane w CEIDG wskazując ten adres do e-Doręczeń.
Jeśli przedsiębiorca adresu do e-Doręczeń nie posiada, będzie on tworzony na podstawie danych przekazanych w trakcie składania wniosku o zmianę – przy wybraniu pierwszej opcji w formularzu.
Skrzynkę należy aktywować po jej utworzeniu chociażby po zalogowaniu się na Biznes.gov.pl.
Skrzynkę do e-Doręczeń można założyć w każdej chwili
Prosty i bezpłatny dostęp do e-Doręczeń dla zarejestrowanych firm portal Biznes.gov.pl lub za pośrednictwem Kwalifikowanych Dostawców Usług. Procedura jest prosta, zajmuje kilka minut i odbywa się zdalnie.
Dla podmiotów znajdujących się w CEIDG założenie skrzynki do e-Doręczeń jest szybkie i bezpłatne. Korzystanie z niej to oszczędność czasu i pieniędzy. Przedsiębiorcy dzięki temu mają dostęp do dokumentów z dowolnego miejsca.
e-Doręczenia są cyfrowym odpowiednikiem listu poleconego. Zapewniają bezpieczną i szybką komunikację z urzędami oraz innymi podmiotami.
Od stycznia 2025 roku, e-Doręczenia stały się obowiązkową formą komunikacji w większości instytucji publicznych.
Źródło: gov.pl
Czytaj także: