Operatorzy telekomunikacyjni działający na rynku lokalnym i ogólnopolskim coraz częściej stają przed pytaniem – czy prowadzenie działalności w formie jednoosobowej działalności gospodarczej (JDG) to wciąż najlepsze rozwiązanie? Dynamiczny rozwój branży, inwestycje w infrastrukturę oraz rosnące wymogi regulacyjne sprawiają, że wielu przedsiębiorców branży telekomunikacyjnej decyduje się na przekształcenie w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (spółka z o.o.). Dlaczego warto rozważyć taki krok i jak wygląda sam proces?
Dlaczego operatorzy telekomunikacyjni decydują się na spółkę z o.o.?
Na pewno jednym z najważniejszych powodów, dla których operatorzy decydują się na przekształcenie jest ograniczenie odpowiedzialności. Prowadzenie działalności w ramach JDG wiąże się z tym, że przedsiębiorca odpowiada bez ograniczeń całym swoim majątkiem za zobowiązania firmy. Wskutek braku formalnego rozdziału, taka odpowiedzialność rozciąga się zarówno na aktywa wykorzystywane w działalności gospodarczej, jak i na majątek prywatny przedsiębiorcy. W branży telekomunikacyjnej, gdzie w grę wchodzą wysokie inwestycje w sieci światłowodowe, umowy czy kontrakty z dużymi podmiotami – ryzyko finansowe jest znaczące.
Wspólnicy spółki z o.o. nie odpowiadają osobiście za jej zobowiązania. Wierzyciele mogą dochodzić zaspokojenia swoich roszczeń, co do zasady, wyłącznie z majątku spółki z o.o., a wspólnik ryzykuje jedynie utratą wkładu wniesionego do spółki. To realna ochrona majątku osobistego.
Forma spółki z o.o. rodzi również większe zaufanie w relacjach z bankami, instytucjami finansującymi inwestycje oraz dużymi partnerami biznesowymi, dzięki narzędziom weryfikacji stanu finansowego spółki (poprzez możliwość wglądu do sprawozdań finansowych) oraz transparentności struktury właścicielskiej (ujawnianej w KRS). Operatorzy działający jako JDG mogą napotkać trudności np. przy pozyskiwaniu kredytów czy leasingu.
Zmiana formy prawnej przedsiębiorstwa powoduje, że wszystkie prawa i obowiązki dotychczasowego podmiotu przechodzą na powstającą w wyniku przekształcenia spółkę z o.o. W przypadku przekształcenia JDG w spółkę z o.o. mamy do czynienia z tzw. sukcesją generalną, wyrażoną w art. 584² KSH, która polega na pełnym przejęciu praw i obowiązków przedsiębiorcy. Warto pamiętać, że sukcesja może nie obejmować wszystkich zezwoleń, koncesji, zgód. Dlatego należy to sprawdzić, bo możliwe, że konieczna będzie cesja uprawnień bądź uzyskanie nowych zezwoleń już przez spółkę przekształconą. Ponadto, w myśl art. 93a § 4 Ordynacji podatkowej spółka kapitałowa powstała w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wstępuje w przewidziane w przepisach regulacji podatkowych prawa (ale nie obowiązki) przekształcanego przedsiębiorcy związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, z wyjątkiem tych praw, które nie mogą być kontynuowane na podstawie przepisów regulujących opodatkowanie spółek kapitałowych.
Spółka z o.o. daje możliwość wprowadzenia nowych wspólników, sprzedaży udziałów czy zabezpieczenia firmy na przyszłość w ramach sukcesji. Dla operatorów, którzy myślą o długoterminowej strategii, jest to kluczowy atut. W przypadku planowanej sprzedaży biznesu transakcja może zostać przeprowadzona w formie tzw. share deal, czyli sprzedaży udziałów w spółce. Takie rozwiązanie pozwala nabywcy przejąć kontrolę nad firmą bez konieczności prowadzenia odrębnego, znacznie bardziej kosztownego i czasochłonnego procesu sprzedaży przedsiębiorstwa.
Dla wielu przedsiębiorców telekomunikacyjnych przekształcenie w spółkę z o.o. to dopiero pierwszy etap rozwoju działalności. Kolejnym krokiem często okazuje się konsolidacja, czyli łączenie sił z innymi operatorami. Rosnące wymagania inwestycyjne, konieczność budowy nowoczesnej infrastruktury i presja konkurencji sprawiają, że samodzielny rozwój bywa ograniczony. Przekształcenie JDG w spółkę z o.o. otwiera drogę do takiej konsolidacji. Spółka z o.o. ma osobowość prawną, jasno określone zasady odpowiedzialności i przejrzystość finansową. Umożliwia wprowadzenie nowych wspólników, transfer udziałów czy połączenie z innymi spółkami. W praktyce znacznie upraszcza to proces fuzji lub przejęcia, ponieważ transakcje między spółkami kapitałowymi są transparentne, bezpieczniejsze i rządzą się szczegółowo uregulowanymi trybami i zasadami. Dla potencjalnych inwestorów lub partnerów biznesowych forma spółki z o.o. stanowi też sygnał stabilności i dojrzałości przedsiębiorstwa, co zwiększa jego atrakcyjność w procesach konsolidacyjnych.
Proces przekształcenia
Polskie prawo przewiduje formalną ścieżkę przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną w spółkę kapitałową. Dzięki temu nie trzeba zakładać nowej spółki od zera, a biznes zachowuje pełną ciągłość działania.
Proces przekształcenia obejmuje sporządzenie sprawozdania finansowego na potrzeby przekształcenia, przygotowanie planu przekształcenia (wraz z projektem oświadczenia o przekształceniu, projektem aktu założycielskiego spółki z o.o. i wyceną składników majątku), uzyskanie opinii biegłego rewidenta, złożenie oświadczenia o przekształceniu oraz przyjęcie aktu założycielskiego przekształcanej spółki z o.o. Ostatecznym etapem jest wpis spółki z o.o. do KRS, z chwilą którego spółka przejmuje prawa i obowiązki dotychczasowego przedsiębiorcy.
Obowiązki operatora telekomunikacyjnego przy przekształceniu JDG w spółkę z o.o.
Operatorzy telekomunikacyjni planujący przekształcenie jednoosobowej działalności w spółkę z o.o. muszą uwzględnić szereg obowiązków wynikających zarówno z ustawy z dnia 12 lipca 2024 r. – Prawo komunikacji elektronicznej (Dz. U. poz. 1221 z późn. zm.), jak i postanowień umów inwestycyjnych czy koncesyjnych. W przypadku realizacji projektów współfinansowanych ze środków publicznych, w tym m.in. Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (dalej jako „KPO”) czy i Funduszy Europejskich na Rozwój Cyfrowy (dalej jako „FERC”) – przekształcenie może wymagać uprzedniego uzyskania zgody instytucji z ramienia Skarbu Państwa, odpowiedzialnej realizację tej inwestycji (w przypadku programów KPO i FERC będzie to Centrum Projektów Polska Cyfrowa, dalej jako „CPPC”). Przed wyrażeniem zgody na przekształcenie Beneficjenta, CPPC każdorazowo zweryfikuje, czy tego typu zmiana nie będzie prowadzić do zaprzestania spełniania wszystkich kryteriów wyboru, które były niezbędne do udzielenia wsparcia. Dodatkowo, realizacja inwestycji z udziałem środków publicznych, obwarowana jest zazwyczaj zobowiązaniem do zachowania trwałości, co oznacza, że beneficjenci są zobowiązani do zachowania celów i efektów inwestycji oraz niepoddawania jej modyfikacjom przez okres 3 lat (w przypadku przedsiębiorców o statusie mikro, małego i średniego przedsiębiorcy) lub 5 lat (w przypadku przedsiębiorców o statusie dużego przedsiębiorcy). Niezbędne jest również zaktualizowanie danych w Rejestrze Przedsiębiorców Telekomunikacyjnych (RPT). Co ważne, złożenie wniosku o zmianę wpisu powinno nastąpić w terminie 14 dni od dnia zmiany. Nie można również zapomnieć o poinformowaniu o zmianie formy prawnej wszystkich podmiotów, z którymi łączą przedsiębiorcę relacje prawne, a w szczególności abonentów, na rzecz których świadczy usługi detaliczne jak również operatorów korzystających z jego infrastruktury na zasadach hurtowych. Zalecaną praktyką jest również przekazanie informacji o przekształceniu do podmiotów, które wyraziły zgodę na umieszczenie infrastruktury telekomunikacyjnej na ich nieruchomościach oraz odpowiednie zaktualizowanie dokumentacji w tym zakresie.
Mając na uwadze powyższe należy dokładnie przeanalizować kwestię change of control – czyli ustalić, czy przekształcenie spowoduje zmianę kontroli nad przedsiębiorstwem w kontekście umów z partnerami, dostawcami lub regulatorami, co może wymagać dodatkowych zgód lub zawiadomień. Cały proces obejmuje również konieczność zgłoszenia planowanego przekształcenia do odpowiednich urzędów, organów nadzoru oraz kontrahentów, w tym banków i dostawców usług. Dzięki temu można uniknąć przerw w działalności i zachować pełną zgodność z obowiązującymi przepisami oraz postanowieniami zawartych umów. Planowanie tych działań z wyprzedzeniem pozwala ograniczyć ryzyka prawne i operacyjne oraz płynnie przeprowadzić przekształcenie przedsiębiorstwa w spółkę z o.o.
Podsumowanie
Przekształcenie działalności w spółkę z o.o. to pierwszy krok w kierunku budowy bezpieczniejszego i bardziej elastycznego modelu biznesowego w telekomunikacji. Forma spółki zapewnia ograniczoną odpowiedzialność wspólników, co chroni ich prywatny majątek przed zobowiązaniami firmy oraz zwiększa wiarygodność w oczach partnerów biznesowych, banków i instytucji finansowych. Przekształcenie ułatwia również pozyskiwanie nowych inwestorów, wprowadzanie dodatkowych wspólników czy planowanie sukcesji. Dodatkowo spółka z o.o. stwarza solidny fundament dla dalszego rozwoju, m.in. ułatwia wdrażanie dużych inwestycji oraz przygotowuje firmę do potencjalnej konsolidacji z innymi operatorami. Niemniej jednak, planując zmianę formy prawnej prowadzonej działalności, warto zadbać o odpowiednie przygotowanie tego procesu, w szczególności zapewnić prawidłową realizację obowiązków ciążących na przedsiębiorcach telekomunikacyjnych.
Jeżeli zainteresował Państwa ten temat, kancelaria zaprasza do kontaktu pod adresem mailowym info@brightspot.pl oraz numerem telefonu +48 12 311 04 42.
Autorzy:

Marcin Hejduk, prawnik w kancelarii Brightspot Legal Katarzyna Orzeł, Maciej Jojczyk sp.k.
W Kancelarii Brightspot obsługuje przedsiębiorców i spółki prawa handlowego. Wspiera zarówno bieżącą działalność Klientów, jak również uczestniczy w procesach inwestycyjnych. Przygotowuje dokumenty korporacyjne, umowy handlowe, planuje i koordynuje procesy wewnętrzne, zmiany strukturalne i organizacyjne. Bierze udział w badaniu stanu prawnego (due diligence) oraz opracowaniu umów inwestycyjnych i obsłudze potransakcyjnej.

Wiktoria Burek, aplikant radcowski w kancelarii Brightspot Legal Katarzyna Orzeł, Maciej Jojczyk sp.k.
W Kancelarii Brightspot zajmuje się obsługą przedsiębiorców telekomunikacyjnych, w szczególności w ramach świadczenia usług hurtowych, realizowania inwestycji współfinansowanych ze środków publicznych oraz postępowań prowadzonych przed Prezesem Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Do jej obowiązków należy również opracowywanie dokumentacji niezbędnej do świadczenia usług telekomunikacyjnych, obsługa audytów prawnych, a także bieżące wsparcie prawne przedsiębiorców w obszarach prawa cywilnego oraz administracyjnego.


