TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Prawie połowa firm w Polsce bez szybkiego internetu

Dane Speedtest.net wskazują, że w Polsce średnia prędkości internetu to 143.15 Mb/s. Jednak jedynie 42 proc. firm korzysta w Polsce z internetu o prędkości przekraczającej 100 Mb/s.

Prędkość 143.15 Mb/s daje Polsce 31. Miejsce w rankingu światowym. Średnia przepustowość lidera w zestawieniu Speedtest.net – Singapuru to 245,50 Mb/s. Trochę wolniejszy internet jest w Korei Południowej  i Hongkongu.

Gorzej od nas wypadają Niemcy – 120 Mb/s, Słowacy –101 Mb/s i Czesi – 85 Mb/s.

Jednak nie ma się co pocieszać gorszymi wynikami, bo nasze też nie są zadowalające. Chociaż dane EY Polska wskazują, że 57 proc. firm przyspieszyło transformację cyfrową, to nadal barierą jest zbyt wolny internet.

98,6 proc. przedsiębiorstw ma dostęp do internetu, ale tylko 42,8 proc. do takiego o przepustowości 100 Mb/s i większej – to dane GUS. Jeśli przyjrzymy się wyższym prędkością, to jest jeszcze słabiej. Łącze powyżej 500 Mb/s ma 19 proc. przedsiębiorstw, a ponad 1Gb/s tylko 9 proc. z nich.

Szybszy internet to większe możliwości korzystania z nowoczesnych rozwiązań. Chociażby z usług chmurowych. Badania Eurostatu pokazują, że w Polsce adopcja chmur wynosi 24 proc. Średnia unijna to 36 proc. W Skandynawii z chmury obliczeniowej korzysta nawet 70 proc. firm.

Cyfryzacje biznesu może przyspieszyć inwestycja w sieć światłowodową. A Polska jest jednym z trzech krajów w Europie o największych prognozowanych w tym obszarze inwestycjach.

Według UKE w roku 2019 odnotowano 1,5-procentowy przyrost długości sieci w porównaniu do 2018. Koniec roku 2019 to długość sieci optycznej  379 tys. km.

A nadal cena internetu w Polsce jest jedną z najniższych w skali świata. Dane Surfshark mówią o 4. miejscu na 85 państw.

Dlaczego zatem firmy nie korzystają z szybkiego internetu, skoro nawet koszty nie są przeszkodą?  Prawdopodobnie nie odczuwają takiej potrzeby. 76 proc. jest zadowolona ze swojego obecnego łącza internetowego. W dużych przedsiębiorstwach jest to nawet 93 proc. Jednak żeby nadążać za firmami światowymi, które coraz szerzej korzystają z nowoczesnych technologii, także w Polsce internet w firmach powinien przyspieszyć.

Źródło: 3s.pl

Klaudia Wojciechowska
Klaudia Wojciechowska
Redaktorka ISPortal i ISProfessional. Dziennikarka telewizji lokalnego operatora telekomunikacyjnego Ret-Sat1. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim ze specjalizacją filmoznawstwo i nowe media.

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze