TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Poważny gracz na rynku social mediów

Problemy innych platform to zawsze okazja dla nowych graczy. Tak jest i w tym przypadku. Platforma przez prawie rok przyjmowała wyłącznie zaproszonych użytkowników. Ale w lutym tego roku postanowiła wypłynąć na szerokie wody. I urosła ponad trzykrotnie. Tak Bluesky wchodzi do gry.

Bluesky istnieje już od około dwóch lat. Jednak wcześniej korzystać z niego mogły tylko osoby, które zostały zaproszone. Dopiero od lutego serwis jest otwarty na każdego.

Wcześniej podobny mechanizm wejścia na rynek wykorzystała aplikacja społecznościowa Clubhouse. Może się to wydawać karkołomne w dobie otwartego internetu, jednak dla platform jest to rozwiązanie rozsądne z uwagi na zarzadzanie serwerami i finansami. Czas początkowy to czas przygotować i sprawdzenia możliwości.

Po otwarciu platforma zaczęła szybko rosnąć. Teraz może stać się poważną konkurencja dla dotychczasowych największych graczy w tym sektorze.

X radzi sobie coraz gorzej – Bluesky chce przejąć użytkowników

Tuż po odblokowaniu Bluesky dla wszystkich platforma szybko zyskiwała użytkowników i w ciągu jednego dnia przybyło ich prawie milion. Wtedy – w lutym – było ich cztery miliony, a niebawem liczba zwiększyła się do jedenastu milionów.

To wynik chociażby niezadowolenia z sieci i dostępnych tam dotychczas platform jak X- wcześniej Twitter, który nie radzi sobie dobrze pod zarządem Elona Muska.

Do tego doszły jeszcze problemy X w Brazylii i blokada platformy.

Bluesky odpowiada na te trudności reklamując się jako jednostka zdecentralizowana, która „(…)nie należy do żadnego miliardera”. Jest to zdecydowanie cios wymierzony w samego Muska.

Sama Bluesky przypomina wyglądem na przykład wspomnianą sieć X, ale pod spodem schowany jest open source’owy kod. Pozwala to na podglądanie, co się w nim dzieje i na stawianie własnych serwery na tej infrastrukturze. Podobna w działaniu jest platforma społecznościowa Mastodon. Jednak Bluesky już ją przerosła m.in. z uwagi na przyjaźniejszy interfejs.

Nie tylko X powinien bać się konkurencji

Użytkownicy X wyrażają niezadowolenie z platformy, ale podobnie jest w przypadku Threads Mety. Korzystający z tego rozwiązania narzekają na baitowe nitki oraz zerojedynkową moderację. Czasem jest ona zbyt ostra i przesadzona, innym razem przepuszcza elementy, które powinna blokować.

Bluesky postanowiła wykorzystać to niezadowolenie i założyła na Threads konto, by przywitać się z tamtejszymi użytkownikami.

Słyszeliśmy, że ludzie o nas mówią… No to założyliśmy konto, żeby udzielić trochę informacji – przywitała się Bluesky na Threads.

Następnie Bluesky chwali się, że jako zdecentralizowana platforma jest otwarta na wiele punktów widzenia. Samo konto wykorzystuje też do informowania internautów o aktualizacjach własnej sieci i zachęcania do dołączenia.

Źródło: antyweb.pl

Klaudia Wojciechowska
Klaudia Wojciechowska
Redaktorka ISPortal i ISProfessional. Dziennikarka telewizji lokalnego operatora telekomunikacyjnego Ret-Sat1. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim ze specjalizacją filmoznawstwo i nowe media.

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze