TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Ponad 60 procent firm zainteresowanych jest inwestowaniem w chmury

Badania EY Digital Investment Index 2020 wskazują, że 61 proc. firm na świecie planuje w ciągu dwóch lat zainwestować w rozwiązania chmurowe. Jest to jedna z najpopularniejszych technologii wprowadzanych w przedsiębiorstwach, co jeszcze przyspieszyła pandemia. IDC ocenia, że globalny rynek chmury będzie w 2024 roku wart 1 bln dolarów.

Dla firm chmura to możliwość optymalizacji kosztów i skalowania biznesu. Zapewnia ona też bezpieczeństwo.

– Dzięki niej serwery nigdy nie spowodują w firmie przestoju, który może kosztować nawet 60 tys. zł za godzinę – mówi ekspert ds. usług chmurowych Orange Polska, Konrad Gawda.

Rozwiązanie chmurowe coraz częściej oferowane jest jako usługa. Przewidywana jest także automatyzacja technologii.

– W rozwiązaniach chmurowych w kolejnych latach spodziewam się postępującej automatyzacji, czyli dostarczania często powtarzających się elementów aplikacji jako gotowych do wykorzystania usługi – przewiduje Konrad Gawda.

Prawdopodobnie pojawi się też szersza dystrybucja geograficzna czyli przybliżenia centrów danych czy lokalizacji serwerów do użytkowników. Pozwoli to ograniczyć opóźnienia.

Inne powiązane z chmurami kwestie to 5G oraz współpraca technologii chmurowych z telekomunikacyjnymi.

Wpływ na zwiększenie zainteresowania chmurami miała pandemia. Jednak upowszechnienie tego rozwiązania sprawia, że będzie szeroko wykorzystywane nawet po jej zakończeniu.

Wydany w październiku raport IDC przewiduje, że wydatki globalne na ten cel do 2024 roku osiągną 1 bln dolarów. W poprzednim roku wzrost jest szacowany na 16 proc. Przewidywany wzrost wydatków na ten cel wynika też z licznych korzyści jakie daje-  optymalizacja kosztów, elastyczność , wspieranie sprawności biznesowej oraz operacyjnej.

Duże zainteresowanie budzą też usługi chmurowe w kategorii infrastructure as a service (IaaS).

– Chmura typu IaaS to miejsce, gdzie firmy mogą uruchamiać swoje aplikacje zarówno na potrzeby własne, jak np. CRM czy zarządzanie zasobami, jak i na potrzeby zewnętrzne, udostępniane klientowi, takie jak sklep internetowy czy system rezerwacji . Podstawową cegiełką, z której budujemy rozwiązania w chmurach typu IaaS, są maszyny wirtualne. Jest to po prostu część zasobów dużych, fizycznych serwerów wydzielona i działająca jako osobny, wirtualny komputer – wyjaśnia Gawda.

Ekspert wskazuje też na możliwości tworzenia środowisk testowych w chmurach. Pozwala to sprawdzić np. nową wersję sklepu internetowego i dopasowanie go do rynku.

–Większość współczesnych serwerowni jest albo niedoszacowana, albo przeszacowana, bo rozwój biznesu trzeba przewidzieć już w momencie zakupu sprzętu. W chmurze nie ma tego problemu. Można wykorzystać skalowanie, czyli dodawanie i odejmowanie zasobów w zależności od tego, jak aktualnie kształtuje się ruch na naszej stronie. Zawsze możemy dołożyć zasoby w sposób ręczny albo automatyczny – wyjaśnia Konrad Gawda.

Chmura to także sposób dla przedsiębiorstw na uruchamianie dużych zasobów na określony czas, gdy chociażby trzeba wykonać złożone obliczenia. Chroni również przed skutkami cyberataków typu ransomware czy przestojami. A takie sytuacje potrafią przynieść spore straty – szacunkowo godzina przestoju to 60 tys. zł.

Źródło: https://biznes.newseria.pl/

Klaudia Wojciechowska
Klaudia Wojciechowska
Redaktorka ISPortal i ISProfessional. Dziennikarka telewizji lokalnego operatora telekomunikacyjnego Ret-Sat1. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim ze specjalizacją filmoznawstwo i nowe media.

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze