Polska firma w sierpniu 2024 r. postanowiła zwolnić kilkaset osób i zastąpić je AI. Na fali popularności nowych technologii uznała, że jest to krok we właściwą stronę dla własnego rozwoju. Tak szerokie wykorzystanie sztucznej inteligencji bez udziału ludzi nie trwało jednak długo. W lutym 2025 r. firma postanowiła ponownie zatrudniać pracowników i pracownice, gdyż jak twierdzi „w erze AI najważniejsi są ludzie”.
Mowa o polskiej firmie Klarna, która oferuje usługi „kup teraz, zapłać później”. To właśnie w niej zachwycono się rozwiązaniami, jakie oferuje AI. Tak bardzo, że postanowiono zwolnić kilkaset osób, by ich prace wykonywała właśnie sztuczna inteligencja.
CEO firmy wycofuje się z decyzji
Sebastian Siemiątkowski, CEO Klarny, po kilku miesiąca stwierdza, że nie była to najlepsza decyzja. Na X napisał:
W świecie AI, najbardziej wartościowi będą ludzie.
I wszystko wskazuje na to, że firma z powrotem zatrudni ludzi do działu obsługi klienta, z którego zwalniają w nadziei, że zastąpi ich AI.
AI nie jest w stanie zastąpić człowieka
Może być to przestroga dla innych firm, które zbyt szybko postawią na sztuczna inteligencję zupełnie zapominając, że jest ona narzędziem i nadal potrzebuje do obsługi ludzi. W ostatnim czasie jest to kierunek, który obiera wiele przedsiębiorstw. Pojawiały się chatboty zastępujący ludzi w obsłudze klientów, chociaż ci ostatni często dawali znac, że nie spełnia to ich oczekiwań. Kontakt z algorytmem nie jest w stanie zastąpić kontaktu z człowiekiem, który potrafi dostrzegać niuanse danej sytuacji i stosuje elastyczne rozwiązania.
Ponadto w niektórych wypadkach użytkownicy orientując się, że obsługuje ich AI robili z niej żarty, co było potem szeroko komentowane w internecie.
Teraz zatrudnianie ludzi tam, gdzie inni korzystają z AI, staje się powodem do dumy. Takie podejście do klienta jest wyróżnikiem. Wszystko wskazuje na to, ze AI nie jest w stanie zastąpić ludzi. I oczywiście, że możemy usłyszeć „na razie”. Ale nikt nie jest w stanie powiedzieć, jak długo to „na razie” będzie trwało. Bo chociaż AI potrafi dopasować wiele czynników do potrzeb klienta, to jednak finalnie np., sprzedażą powinien zajmować się nadal człowiek:
Źródło:komputerswiat