Urząd Komunikacji Elektronicznej chce pomóc konsumentom ze szczególnymi potrzebami w zrozumieniu ich praw oraz operatorom w dostosowaniu do takich potrzeb swoich ofert i usług. Dlatego zostały wydane dwa dokumenty – „Bądźmy w kontakcie” oraz „Łączność”.
Pierwszym z nich jest „Bądźmy w kontakcie”, czyli przewodnik dla osób z niepełnosprawnością. Dowiedzieć się z niego mogą jakie mają prawa i w jakich aktach prawnych się one zawierają, jakich udogodnień mogą domagać się od operatorów telekomunikacyjnych także w placówkach. Przy dokumencie współpracowały środowiska osób ze szczególnymi potrzebami.
Badanie konsumencie przeprowadzone w 2020 roku ujawniło, że ponad 70% respondentów nie wie, że operatorzy telekomunikacyjni powinni świadczyć usługi z pakietem udogodnień da osób z niepełnosprawnościami oraz jakie udogodnienia oferuje ich operator. Dzięki poradnikowi ma to się zmienić.
Natomiast rekomendacje dla operatorów telekomunikacyjnych i pocztowych zawarte są w drugim dokumencie- „Łączność”. Wskazują one kierunki zmian i rozwiązania, które pomogą w zapewnieniu dostępności usług dla różnych grup klientów, także z rożnymi rodzajami niepełnosprawności. Publikacja została przygotowana wraz z ekspertami Fundacji Integracja na co dzień zajmującej się współpracą ze środowiskiem osób o szczególnych potrzebach.
Dokument zawiera wytyczne dla obu rynków, których celem jest ułatwienie przedsiębiorcom projektowania i wdrażania rozwiązań odpowiadających na potrzeby osób z niepełnosprawnościami.
Rekomendacje trafią do menedżerów firm telekomunikacyjnych i pocztowych, którzy odpowiadają za opracowywanie odpowiednich standardów i ich wdrażanie.
Z treścią obu publikacji można też zapoznać się na stronie:https://www.uke.gov.pl/
Źródło: uke.gov.pl