Oczekiwania konsumentów e-commerce zmieniają się, a ich potrzeby rosną. Najnowsze dane wskazują też, że mimo trudności oraz wielu wyzwań, sektor e-commerce w Polsce odnotował w ubiegłym roku wzrost sięgający niemal 20 proc. Raport Strategy&Polska szacuje też, że łączny obrót uczestników e-handlu osiągnął aż 109 mld zł.
– Tak optymistyczne wyniki są o tyle zaskakujące, że przez cały ubiegły rok mierzyliśmy się z trudną sytuacją gospodarczą oraz geopolityczną, będącą efektem rosyjskiej agresji na Ukrainę – mówi Michał Czechowski, dyrektor zarządzający SwipBox Polska. – Dobra kondycja branży e-commerce wynika w głównej mierze ze zmian nawyków zakupowych. Widmo recesji przyhamowało konsumencki zapał, lecz z drugiej strony wyzwoliło innowacje, czyli rozwój nowych technologii czy sztucznej inteligencji. Zakupy online sukcesywnie ewoluują.
Czynnik czasu
Analitycy wskazują również, że czynnikiem, który korzystnie wpływa na kondycję sektora e-commerce w Polsce, jest szybkość realizacji potrzeb zakupowych.
Coraz większa jest także płynność w kompletowaniu zamówień online. Znaczenie ma także to, że konsument ma do wyboru, kiedy i gdzie odbierze przesyłkę. Dużą rolę pełnią tu cieszące się ogromną popularnością paczkomaty, których idea przyjęła się także w innych usługach (np. książkomaty biblioteczne).
Z dużą pewnością można więc stwierdzić, że przyszłością branży e-commerce są zewnętrzne urządzenia, obsługiwane za pomocą dedykowanej aplikacji poprzez łącze Bluetooth.
Czynnik pieniędzy
Zgodnie z raportem W kryzysie do e-commerce, przygotowanym przez Izbę Gospodarki Elektronicznej oraz Mobile Institute, 58 proc. konsumentów uważa, że kupowanie online jest bardziej opłacalne niż w sklepach stacjonarnych. Klienci doceniają też łatwość zwrotów oraz szeroki wyboru asortymentu i możliwości porównywania ofert.
W tym roku e-sklepy będą wiec zapewne kontynuować walkę z kryzysem i recesją. Rosnące ceny mogą wprawdzie hamować projekty e-commerce, ale z perspektywy konsumentów na znaczeniu zyskają odroczone płatności i ogólne doświadczenia zakupowe.
Customer experience będzie w wielu przypadkach decydujący w wyborze produktów. Możemy również oczekiwać rozwoju propozycji z zakresu omnichannel.
Czynnik technologii
Rozwój e-commerce to także zasługa rozwoju technologii. Szczególne znaczenia ma tutaj sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe. Machine learning optymalizuje zarządzanie danymi o kliencie oraz automatyzuje obsługę w systemie 24/7.