Badanie miało zasięg ogólnopolski, przeprowadzono je na próbie 816 osób podejmujących decyzję przy wyborze mediów w gospodarstwie domowym oraz korzystających z internetu na co dzień.
Jak podaje biuro prasowe Play aspekty, które poddane były próbie to między innymi cena, szybkość połączenia, preferowani dostawcy czy możliwość skorzystania z ofert łączonych. Badanie przeprowadzone zostało wśród odpowiednio zdefiniowanej grupy docelowej w formie kwestionariusza oraz zebrane przy użyciu metody CAWI przy pomocy panelu badawczego ARC. W kwestionariuszu zostały również użyte metody pozwalające zbadać stopień akceptacji ceny produktu przez konsumentów – Price Sensitivity Meter i Direct Price Acceptance.
- 90 proc. badanych jest otwartych na zmianę dostawcy
- 86 proc. osób, które są w stanie określić preferowaną prędkość internetu twierdzi, że wystarczająca szybkość łącza dla gospodarstwa domowego to do 600 Mb/s
- 71 proc. respondentów bierze poważnie pod uwagę zmianę oferty, gdyby otrzymało pakiet „wszystko w jednym”
- 66 proc. badanych korzysta z internetu na 4 i więcej urządzeniach
- Optymalny zakres cenowy za usługę internetu domowego to od 30 do 50 zł miesięcznie.
Wykazano też, że aż 97 proc. użytkowników łączy się z internetem domowym bezprzewodowo za pośrednictwem Wi-Fi. To pokazuje, jak ważnym elementem usługi jest odpowiedni i niezawodny router, służący do połączenia wszystkich urządzeń z siecią. Co więcej, bardzo ważne jest, aby zapewniał on dostęp dla wielu urządzeń jednocześnie, ponieważ aż 66 proc. badanych korzysta z internetu na czterech i więcej urządzeniach. Ten odsetek będzie się tylko i wyłącznie zwiększał, między innymi za sprawą popularyzacji urządzeń typu smart home.
Nie jest też zaskoczeniem, że dla 98 proc. respondentów ważne jest stabilne połączenie, które zapewnia internet stacjonarny. Okres pandemii pokazał, jak istotny jest dostęp do szybkiej i niezawodnej sieci.
Play sprawdził także, jakie czynniki w największym stopniu wpływają na wybór lub zmianę dostawcy usługi internetu stacjonarnego. 90% badanych do zmiany dostawcy może nakłonić szybkość internetu, stabilne połączenie i nieograniczony limit danych. Nieodmiennie ważnym czynnikiem pozostaje cena, optymalnym zakresem cenowym wskazywanym przez respondentów jest kwota w przedziale 30-50 zł miesięcznie.
Badanie pokazało, że nie wszyscy użytkownicy internetu stacjonarnego wiedzą, jaką prędkość łącza mają w swojej usłudze, ale spośród tych, którzy są w stanie ją określić, aż 86 proc. twierdzi, że wystarczająca szybkość dla gospodarstwa domowego to do 600 Mb/s. W ostatnim pandemicznym roku 34 proc. biorących udział w badaniu zdecydowało się na podwyższenie prędkości internetu w swoim domu.
Bardzo ważne dla użytkowników stało się także połączenie usługi internetu z innymi ofertami, takimi jak telewizja czy telefon. Dla 71 proc. badanych atrakcyjną ofertą, która skłoniłaby ich do zmiany, byłby pakiet „wszystko w jednym” od jednego dostawcy, który umożliwiłby comiesięczne oszczędności oraz wygodne płatności na jednej fakturze.