Pierwszy dzień października to również właściwy początek konferencji Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej oraz Polskiej Fundacji Wspierania Rozwoju Komunikacji Elektronicznej „Nowy Świat – Nowe Wyzwania”. Dzień zerowy dotyczył szeroko rozumianym zagadnień prawnych, a dziś otrzymaliśmy przegląd tematów o operatorach TVK oraz rynku telewizyjnym i medialnym w dobie koronawirusa.
Jerzy Straszewski, wybrany przez Walne Zgormadzenie Izby na kolejną kadencję prezesa zarządu PIKE, na rozpoczęcie przedstawił plan na kolejne 3 lata działalności: PIKE skoncentruje się na kontynuacji obecnych działań. Prezes Straszewski nawiązał również do pandemii i wspomniał, że branża operatorów pomaga Polakom w codziennym życiu i pracy zdalnej.
Prof. Janusz Czapiński z Uniwersytetu Warszawskiego rozpoczął część merytoryczną konferencji PIKE od omówienia wpływu wpływu pandemii na nasze życie i relacje biznesowe. Gdy wirus w marcu pojawił się w Europie był swego rodzaju nowością, ale pół roku później jest dalej obecny – razem z obostrzeniami – więc ma to wpływ na sposób prowadzenia interesów. Musimy dostosować się do tych trudnych czasów, a epidemia zmieniła nasze nawyki. W czasie pandemii zapotrzebowanie na gry wideo wzrosło o 75%, a liczba odsłon Netflixa zwiększyła się 16 razy!
Dokładniej o rynku telekomunikacyjnym w czasie pandemii opowiedział Jacek Wiśniewski, prezes zarządu Nexery. Podczas lockdownu 3,6 tys. miejscowości pozbawionych było dostępu do internetu, 60% mieszkańców doświadczyło pracy zdalnej, a 16 kwietnia zaobserowano obciążenie sieci o 140% większe niż zazwyczaj. Warto też zwrócić uwagę, iż aż 47% użytkowników sieci rozważa zwiększenie prędkości łącza (to o 20 p.p. więcej niż w 2019 r.).
Panel „Nic o nas bez nas” moderowany przez prezesa PIKE, gościł Jacka Oko – prezesa Urząd Komunikacji Elektronicznej, Witolda Kołodziejskiego – przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji oraz Juliusza Brauna przedstawiciela Rady Mediów Narodowych. Specjaliści rozmawiali o nowelizacji Prawa Komunikacji Elektronicznej, roli regulatora na polskim rynku telekomunikacyjnym, a także 5G. Dyskutancji poruszyli też konieczność wprowadzenia mechanizów informowania społeczeństwa o istocie i potrzebie wprowadzenia 5G.
O nowych trendach w telewizji mówiła Joanna Kopeć z Nielsen Media. Omawiana materia dotyczyła świata, w którym w dalszym ciągu istnieje koronawirus – pandemia stała się katalizatorem zmian na rynku telewizyjnym. W marcu i kwietniu zaobserowowano anomalię cyklu dobowego oglądania telewizji – średni czas oglądania znacznie zwiększył się, co było skutkiem lockdownu i potrzeby reorganizacji czasu wolnego Polaków. Obecne trendy powracają do stanu sprzed 2020 roku. Bogdan Łaga, wiceprezes PIKE, i Jacek Wyszyński z Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu poświęcili swój czas na analizę wyników badań powtarzalności audycji w programach telewizyjnych.
Nadchodzi czas platform OTT, co oznacza, że najnowsze premiery będą miały miejsce nie na kanale telewizyjnym, a na platformie streamingowej. Zmienią się także przepisy prawne, oferta nadawców i sposób produkcji programów. Nawiązał do tego panel dyskusyjny „Czy operatorzy są nadal potrzebni nadawcom?”. Na to pytanie próbowali odpowiedzieć przedstwiciele TVN Grupa Discovery, Canal+, UPC Polska, TVP i Eleven Sports. Marcin Skabara, reprezentujący TVP, zwrócił uwagę na fakt, iż obecnym odbiorcą usług telewizyjnych jest widz starszy, co przekłada się na emitowany kontent. Zdaniem Dorota Żurkowska-Bytner z Grupy Discovery podstawą działania nadawcy powinien być widz i dostosowanie oferty pod jego oczekiwania.
Zmiany prawne na rynku medialnym – w tym podatek od platform VOD na rzecz PISF, zmieniona definicja filmu i zmiany właściwości sądów własności intelektualnej – były przedmiotem prezentacji Luizy Piskorek i Sebastiana Urbana, radców prawnych z Kancelarii Prawnej WP LAW. Platformy VOD mają również być objęte szeregiem regulacji, które do tej pory dotyczyły jedynie nadawców, w tym dotyczących przekazów handlowych i ochrony konsumentów. Ważną zmianą będzie nowelizacja Ustawy o Radiofonii i Telewizji: zmieni się ilościowe ograniczenie reklam (zniknie zasada 12 minut/godzinę emisji).
Ciekawy wniosek powstał też podczas rozmowy Romana Młodkowskiego z Edytą Sadowską z Canal+. Zdaniem prezes zarządu Canal+ zjawisko łączenia się przedsiębiorców jest dowodem na dojrzałość rynku. Sukces biznesowy odnaleźć można we współpracy. Turbulecje na rynku będą występować, ale przyszłość będzie optymistyczna.
Ostatni duży panel dyskusyjny pierwszego dnia konferencji dotyczył przyszłości rynku medialnego w Polsce. Ireneusz Piecuch, partner zarządzający DGTL Kibil Piecuch i Wspólnicy, oraz zaproszeni goście reprezentujący branżę telewizyjną przyjrzeli się najnowszym trendom, zagrożeniom i oczekiwaniom, które charakteryzować mogą rynek mediów w Polsce i na świecie. Hasło „content is king” jest w dalszym ciągu aktualne.
Na zakończenie dzisiejszego dnia wyłoniono zwycięzców Konkursu Kanałów Tematycznych o Nagrodę „Tytanowego OKA”.
Konferencja PIKE 2020 „Nowy Świat – Nowe Wyzwania” odbywa się online.