TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Operatorzy telekomunikacyjni podsumują 2022 rok w Poznaniu

Polscy mali i średni operatorzy telekomunikacyjni spotkają się na Lokalnym Zjeździe MiŚOT odbywającym się od 28 do 30 listopada w hotelu Novotel w Poznaniu. Będzie to wydarzenie najważniejsze w tym roku dla przedsiębiorców, którzy stanowią 99,6 proc. wszystkich operatorów telekomunikacyjnych w naszym kraju i odpowiadają za  dynamiczny rozwój tego rynku w Polsce. Od lat są oni również realnym wsparciem dla społeczności lokalnych. 

– Polski rynek telekomunikacyjny jest bardzo konkurencyjny. Z dużymi firmami, przeważnie reprezentującymi zagraniczny kapitał, skuteczni konkurują polscy mali i średni operatorzy telekomunikacyjni (MiŚOT-y), którzy lepiej znają potrzeby lokalne i potrafią skutecznie na nie odpowiedzieć. Jednak często – w efekcie regulacji prawnych i decyzji rządzących – toczą oni nierówną walkę, ale póki co wychodzą z niej z tarczą – mówi Krzysztof Czuszek, wiceprezes Stowarzyszenia e-Południe wchodzącego w skład Grupy MiŚOT, która działa na rzecz małych i średnich operatorów telekomunikacyjnych. 

Krzysztof Czuszek

Polski rynek telekomunikacyjny – według danych Urzędu Komunikacji Elektronicznej – był w 2021 roku wart 40,8 mld złotych. W ubiegłym roku na inwestycje wydano w tym obszarze 8,9 mld złotych. W Polsce działa niemal 4000 małych i średnich operatorów telekomunikacyjnych. Stanowią oni 99,6 proc. wszystkich operatorów w kraju. Obsługują 25 proc. gospodarstw domowych.

Ubiegły rok był rekordowy w branży telekomunikacyjnej pod względem inwestycji. Pandemia nie przeszkadzała w rozwoju, wręcz przyspieszyła wzrost rynku. Udział MiŚOT-ów w  wydatkach inwestycyjnych sięgnął 28 proc. Aż 40 proc. użytkowników internetu stacjonarnego korzysta dziś z usług małych i średnich operatorów telekomunikacyjnych.

Jak podkreślono na wrześniowej Konferencji Krajowej Izby Komunikacji Ethernetowej, MiŚOT-y mają znacząco większy od dużych konkurentów wpływ na rozwój lokalny. Według szacunków firmy Audytel – na każde 1000 zł przychodów małych i średnich operatorów telekomunikacyjnych aż 13,66 zł wraca do samorządów w postaci podatku CIT. W przypadku dużych operatorów jest to tylko 4,20 zł.

– Wywodzimy się ze społeczności lokalnych, znamy ich potrzeby, reprezentujemy polski kapitał. Nie transferujemy zysków za granicę, inwestujemy w Polsce, tu widzimy naszą przyszłość – tłumaczy filozofię działania MiŚOT-ów Krzysztof Czuszek.

Eksperci Audytela wskazują, że mali i średni operatorzy pozostają liderami zasięgów 30+ MB/s. Polacy chętniej kupują ich usługi – udział tego segmentu rynku rośnie i na koniec 2021 roku osiągnął 38 proc. Aż 60 proc. zakończonych budynkowych sieci światłowodowych należy do MiŚOT-ów. W ostatnich pięciu latach zrealizowali oni 1,8 mln tzw. “zakończeń”, co stanowi 56 proc. liczby inwestycji w stacjonarne usługi NGA (sieci dostępu nowej generacji). Mali i średni przedsiębiorcy telekomunikacyjni są liderami zasięgu w obszarach wiejskich. Odpowiadają tam za 80 proc. zasięgów.

Jak podkreślił na odbywającej się we wrześniu w Łodzi konferencji prezes Krajowej Izby Komunikacji Ethernetowej Karol Skupień, mali i średni operatorzy telekomunikacyjni rozwijają sieć głównie z własnych środków, podczas gdy fundusze i wsparcie publiczne trafiają dziś przeważnie do dużych firm telekomunikacyjnych.  

Karol Skupień i Bogdan Kozicki na Lokalnym Zjeździe MiŚOT w Janowie Podlaskim

Na poznańskim Lokalnym Zjeździe MiŚOT, który będzie branżowym podsumowaniem 2022 roku, zjawi się kilkuset małych i średnich operatorów telekomunikacyjnych. Trzydniowe spotkanie wypełnią od rana do wieczora praktycznie każdego dnia panele, prelekcje i spotkania z ekspertami i specjalistami – agenda: https://misot.pl/zjazdy/agenda-zachod/

Organizatorami zjazdu są: Grupa MiŚOT (misot.pl), Krajowa Izba Komunikacji Ethernetowej i Fundacja Nasza Wizja. Partnerem wydarzenia jest poznańska firma Beyond.pl, dostawca zrównoważonych usług data center i cloud.

Paweł Gniadek
Paweł Gniadek
Doświadczony ekspert w obszarze komunikacji, z ponad 25-letnim stażem, ma w dorobku pracę w mediach, agencjach public relations, jak również spółkach, także dużych - giełdowych. Wraz ze współpracownikami tworzył efektywne struktury komunikacyjne i promocyjne, przygotował i nadzorował w obszarze komunikacji i promocji wiele skutecznych projektów (np. IPO, duże przejęcia, sprzedaż, konsolidacja) i kampanii, nadzorował i prowadził ambitne i bardzo efektywne projekty sponsoringowe, opracował regulacje z obszaru promocji – strategie public relations, strategie marki, strategie CSR, zasady sponsoringu, zasady promocji – a przede wszystkim skutecznie je wdrażał. W dorobku ma (wraz z zespołami) liczne nagrody i wyróżnienia, w tym m.in. wiele nagród za najlepszy raport roczny, a także przyznawane przez Gazetę Giełdy „Parkiet” dwie pierwsze nagrody za najlepsze relacje inwestorskie w latach 2014 i 2015. W 2012 roku otrzymał tytuł „Człowiek PR-u 2012” przyznawany przez branżowy miesięcznik Brief.

PRZECZYTAJ NAJNOWSZY NUMER isprofessional

Najnowsze

Narzędzia do obróbki kabli firmy Jonard w xbest.pl!

xbest.pl został dystrybutorem dużego, amerykańskiego producenta - firmy Jonard, który znany jest z wytwarzania...

Nie czekaj, dołącz do Lokalnych!

Wsparcie i łączenie sił przyświecają małym i średnim operatorom telekomunikacyjnym od dawna. Wspólne działania...

Gmail i nowy sposób odpowiadania na e-maile

Gmail wprowadza zmianę. Będzie to nowy sposób odpowiadania na e-maile. Dla fanów czatów, który...

Programy CAD – projektuj bez ograniczeń z ZWCAD

ZWCAD 2024 to intuicyjne i kompleksowe oprogramowanie CAD, które umożliwia użytkownikom tworzenie precyzyjnych rysunków...