TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

OLX pod lupą UOKiK

Prezes UOKiK kwestionuje praktyki serwisu sprzedażowego OLX. Wygląda na to, że pakiet ochronny wcale nie chronił kupujących. Firma prowadzała kupujących w błąd. Teraz serwis ma wprowadzić zmiany oraz oddać pieniądze klientom.

Zarzuty UOKiK wobec OLX dotyczą wprowadzania konsumentów w błąd w kwestii zakresu pakietu ochronnego, a także nieudzielania informacji o tym, że produkt można kupić bez usługi serwisowej oraz mylącego sortowania ofert według najtańszych produktów. Platformie nazbierało się niedociągnięć i uchybień.

Działania UOKiK podjął po skargach konsumentów. Byli oni zawiedzeni tym, że oferowany przez OLX pakiet ochronny w rzeczywistości tej ochrony nie gwarantował.

– W wyniku działań Grupy OLX konsumenci ponosili negatywne skutki finansowe. Opłacana przez kupujących ochrona była w rzeczywistości pozorna – konsumenci mimo wykupienia usługi mającej zapewnić bezpieczeństwo transakcji mogli tracić pieniądze na rzecz nieuczciwych sprzedawców – stwierdził Tomasz Chróstny, prezes UOKiK  i dodał, że spółka stosowała „szereg postanowień istotnie ograniczających zakres ich ochrony”

Prezes UOKiK ocenił również, że OLX stosował wprowadzające w błąd sortowanie najtańszych ofert dostępnych w serwisie. Nie uwzględniały one ceny usługi serwisowej.

– Co więcej, architektura portalu nie wskazywała na możliwość zakupu w drodze bezpośrednich kontaktów stron transakcji, tj. bez +Usługi serwisowej+  – wyjaśnił Chróstny.

Dlatego po uwzględnieniu wszystkich uchybień UOKiK zobowiązał Grupę OLX do zmiany praktyk. Portal ma oddać klientom pieniądze oraz poinformować o sposobie zwrotu konsumentów. Jeśli na taka informację klient odpowie, to zwrot może otrzymać na konto bankowe. W przypadku braku odpowiedzi zwrot środków zostanie przekazany do “portfela OLX” w serwisie.

OLX wysyła mediom stanowisko ws. decyzji UOKiK

Grupa OLX w wydanym stanowisku potwierdziła, że otrzymała decyzję zobowiązującą wydaną przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

W przypadkach określonych w decyzji, zwrócimy użytkownikom środki pobrane za usługę serwisową i za towar, który reklamowano w ramach +Pakietu Ochronnego+ – napisano w stanowisku.

OLX informuje także o zmianach, jakie wprowadzi na stronie, dla większej przejrzystości.

Serwis OLX wdraża rozszerzenie zakresu usługi Pakiet Ochronny, tak by uwzględnić wyjątki, które do tej pory nie podlegały ochronie. Co za tym idzie będziemy dostosowywać nasze procedury i komunikację do nowego zakresu usługi – zapewnia OLX.

Dodano również, że w serwisie pojawi się nowy interfejs opcji zakupu. W przyszłości na stronie będzie dostępna opcja sprawdzenia, ile wynosi łączna cenę towaru z wynagrodzeniem za Usługę Serwisową. Możliwe będzie również sortowanie w wyszukiwarce po łącznej cenie.

Źródło: bankier.pl

Klaudia Wojciechowska
Klaudia Wojciechowska
Redaktorka ISPortal i ISProfessional. Dziennikarka telewizji lokalnego operatora telekomunikacyjnego Ret-Sat1. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim ze specjalizacją filmoznawstwo i nowe media.

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze