TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Obsługa celna przesyłek przez Pocztę Polską wykorzystywana do akcji phishingowych

Od 1 lipca br. Poczta Polska przejmie obsługę celną przesyłek spoza Unii Europejskiej. Dla klientów oznacza to, że Poczta może dokonać zgłoszenia celnego zakupu w sklepie internetowym w Azji. Będzie się to wiązać z dodatkową opłatą. Jednak Poczta ostrzega przez oszustami, którzy będą chcieli wykorzystać tę zmianę dla swoich celów.

Akcje phishingowe przeprowadzane pod pretekstem obsługi celnej przesyłek spoza UE prze Pocztę Polską polegają na wysyłaniu zawirusowanych wiadomości. Zawierają one prośby o uzupełnienie dokumentacji celnej w związku z zakupem towarów w sklepach internetowych w Azji.
Poczta Polska prosi o rozwagę i zgłaszanie incydentów. Spełnienie prośby oszustów grozi bowiem utratą danych osobistych i pieniędzy. Po kliknięciu w przesłany link można zainstalować także na komputerze wirusa.
Niestety cyberprzestępcy wykorzystują niewiedzę użytkowników dotyczącą wdrożenia pakietu VAT dla e-commerce i sposobu postępowania z przesyłkami spoza UE.
Poczta Polska nie wysyła do klientów maili dotyczących cła. Nigdy nie prosi również o dane bankowe.
Wiadomości tego typu należy zgłaszać na adres
Wszelkie wiadomości tego typu prosimy zgłaszać na adresy: incydent@poczta-polska.pl lub cyberbezpieczenstwo@poczta-polska.pl.
Podejrzaną wiadomość dobrze jest przesyłać jako załącznik a nie przez opcję „przekaż dalej”. Ułatwia to analizę e-maila i przyspiesza ustalenie sprawcy.

Źródło: www.poczta-polska.pl

Klaudia Wojciechowska
Klaudia Wojciechowska
Redaktorka ISPortal i ISProfessional. Dziennikarka telewizji lokalnego operatora telekomunikacyjnego Ret-Sat1. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim ze specjalizacją filmoznawstwo i nowe media.

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze