TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

O wyborach. Jak przekonać klientów do usług lokalnych dostawców internetu?

Wybierając dostawcę internetu klienci, zarówno indywidualni, jak i biznesowi, zwracają uwagę na prędkość łącza, limit przesyłu danych, atrakcyjne połączenie usług w promocyjny pakiet oraz czas trwania umowy. Niektórzy ufają też marce dużego operatora telekomunikacyjnego, zbudowanej kosztem ogromnych nakładów finansowych. Czy słusznie?

– Korzenie lokalnych operatorów telekomunikacyjnych wywodzą się bardzo często ze środowiska lokalnych społeczności – mówi Daniel Piecuch ze Stowarzyszenia e-Południe. – To lokalne zapotrzebowanie spowodowało, że taki operator w ogóle powstał i wprowadził do wsi lub miasteczka internet w czasie gdy wydawało się to jeszcze niemożliwe. Sytuacje takie miały miejsce stosunkowo często w okresie pomiędzy rokiem 1990 a rokiem 2005 gdy w Polsce jedyną opcją była Telekomunikacja Polska, świadcząca drogie usługi na niskim poziomie.

Po latach operatorzy którzy wtedy rozpoczęli swoją przygodę z telekomunikacją działają nadal, podnoszą poziom jakości usług i często dają dużo więcej niż duzi operatorzy. Nie zawsze jednak trafiają ze swoją ofertą do klientów.

– Głównym zaklęciem magii marketingu operatorów, zarówno tych lokalnych, jak i ogólnokrajowych jest prędkość – podkreśla Daniel Piecuch. – We wszystkich reklamach na pierwszym miejscu widzimy cyfry: 100, 200, 500, 1000 Mbitów na sekundę w super cenie. Wszyscy posługują się tymi parametrami.W wielu przypadkach duży operator podaje jednak prędkość pobierania, z której klient nie jest w stanie skorzystać, a lokalny odpowiada świadcząc usługę z taką samą prędkością pobierania i wysyłania danych.

Istotne różnice

W przypadku reklamy jednego z liderów rynku telekomunikacyjnego usługa internetu 50Mbit opisywała pobieranie, a w wysyłani mieliśmy dostępne jedynie 0,2 Mbit. W reklamie nie było przy tym informacji o tej drugiej.

– Klienci są coraz bardziej świadomi, że należy zwracać uwagę na obie te prędkości. Zarówno klient indywidualny jak i klient biznesowy wysyłają przecież dane do internetu – stwierdza Daniel Piecuch. – Przykładem może być przechowywanie danych w chmurze. Coraz częściej wysyłamy do niej dane ponieważ chcemy je komuś udostępnić. Lokalny operator powinien w związku z tym podkreślać, że zapewnia określone parametry przesyłu danych w obie strony bez żadnego problemu

Rynek internetu w Polsce został też w pewnym sensie zdewastowany wyścigiem “jak najszybciej i jak najtaniej”. Zdaniem ekspertów cena internetu na naszym rynku powinna być obecnie wyższa w stosunku do jakości świadczonych usług, a stan obecny nie zapewnia środków na rozbudowę sieci.

– Niestety nie wydaje się to realne z powodu konieczności konkurowania z dużymi operatorami – uważa Daniel Piecuch. – Usługi internetowe w Polsce można nabyć od 25 zł brutto, średnio kosztują około 50 zł. Zwróćmy przy tym uwagę, że w praktyce roboczogodzina pracownika telekomunikacji zaczyna się od 25 zł, a wyspecjalizowany pracownik, ponosząc też określone koszty, chciałby zarabiać około 80 zł brutto. Usługa świadczona klientowi za 30 zł miesięcznie w skali lokalnej z trudem to pokrywa.

W przypadku kalkulacji opłaty za usługę należy dostrzec aspekt technologii, gdzie koszt wykonania instalacji (w przypadku gdy infrastruktura budynkowa została już wybudowana) wynosi około 300 zł i zwraca się dopiero po kilku miesiącach.

– Ważnym elementem w przypadku korzystania z podstawowych usług operatora lokalnego jest publiczny adres IP – podkreśla Daniel Piecuch. – Zdalny dostęp do sieci domowej i firmowej i korzystanie z określonych usług dostępnych za pośrednictwem internetu, sprawiają, że publiczny adres IP staje się bardzo ważnym parametrem w trakcie zamawiania usługi internetowej. Lokalni operatorzy mają bardzo często duży zapas adresacji publicznej i często dają publiczny adres IP w standardzie do każdej usługi internetowej. U dużego operatora telekomunikacyjnego trzeba zaś za to zapłacić i to słono.

Siłą operatorów lokalnych może być także pakiet bezpieczeństwa. Zapora sieciowa lub program antywirusowy dostępny jako usługa towarzysząca. Należy przy tym zwrócić uwagę, że bezpieczeństwo korzystania z internetu rozpoczyna się od wiedzy klienta. Od dużego operatora telekomunikacyjnego także możemy kupić takie oprogramowanie lecz przysłowiowy Kowalski musi posiadać wiedzę i umiejętności by móc je odpowiednio skonfigurować. Lokalni operatorzy natomiast często pomagają swoim klientom w instalacji oprogramowania i jego konfiguracji. Niejednokrotnie prowadząc sklep i serwis komputerowy przy Biurze Obsługi Klienta i są w stanie zapewnić pełen wachlarz usług związanych z utrzymaniem sprzętu komputerowego w pełnej sprawności.

Siła lokalności

– Stowarzyszenie e-Południe od ponad dziesięciu lat wspiera rozwój lokalnych operatorów telekomunikacyjnych – mówi Daniel Piecuch. – W ostatnim czasie z naszej inicjatywy we współpracy z Fundacją Lokalni została uruchomiona platforma lokalni.pl, dzięki której można szybko i sprawnie możemy znaleźć lokalnego operatora który świadczy usługi w wybranej miejscowości i pod określonym adresem. Celem platformy jest także pokazanie klientom, że Lokalni są blisko oraz pokazanie jak wiele robią dla lokalnej społeczności.

Do współpracy w ramach tego projektu zgłosiło się już kilkuset lokalnych operatorów, co już teraz pokazuje ich potencjał i siłę.

– Wspólnie możemy pokazać, że jesteśmy lepsi od korporacji które próbują zdominować rynek usług telekomunikacyjnych – podsumowuje Daniel Piecuch.

Na koniec warto też wskazać podstawową różnicę; duży operator telekomunikacyjny to korporacja składająca się z kadry zarządzającej i managerskiej niejednokrotnie zlecająca usługi z zakresu obsługi klienta firmom zewnętrznym, dla których klient końcowy jest jedynie kolejnym numerem zlecenia. Lokalni operatorzy to natomiast małe i średnie firmy, których właściciele często angażują się osobiście na każdym etapie funkcjonowania firmy. W efekcie usługi świadczone przez nich mają wysoki poziom, a bezpośrednia, osobista relacja z klientem realne znaczenie, ponieważ tak, jak będą postrzegane usługi świadczone przez lokalnego operatora tak będzie postrzegany on i jego pracownicy w lokalnym środowisku.

PRZECZYTAJ NAJNOWSZY NUMER isprofessional

Najnowsze

Nowy, uniwersalny kabel kanalizacyjny w xbest.pl

OPTIX Saver LSZH ZW-NOTKtsdDb UNMC301 to zewnętrzno-wewnętrzny kabel, będący uzupełnieniem rodziny wielotubowych, magistralnych światłowodów...

Czy Apple na Let Unfastened zaprezentuje funkcję edycji zdjęć opartą na AI?

Apple ma pracować nad funkcją edycji zdjęć, która wykorzystuje sztuczną inteligencję. Możliwe, że zaprezentuje...

Centrum Przetwarzania Danych Grupy MiŚOT – stan prac

Mijają dwa lata od rozpoczęcia budowy nowoczesnego Centrum Przetwarzania Danych Grupy MiŚOT. Powstaje ono...

mObywatel 2.0 także dla przedsiębiorców

Prowadzenie małej firmy to wielkie wyzwanie. Dotyczy to jednoosobowej działalności gospodarczej, ale też trochę...