TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Nowe zasady rozliczeń FTR i MTR

18 grudnia 2020 r. Komisja Europejska przyjęła akt delegowany określający maksymalne stawki za zakańczanie połączeń w sieciach stacjonarnych (FTR) oraz mobilnych (MTR). Akt ten wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowany we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej bez konieczności transpozycji do prawa krajowego. Wydanie aktu delegowanego stanowi realizację art. 75 Europejskiego kodeksu łączności elektronicznej (EKŁE).

Natomiast  17 stycznia 2021 roku Komisja Europejska wydała sprostowanie do tego aktu w zakresie wysokości stawki FTR stosowanej od początku stosowania akty delegowanego do 21 grudnia 2021 roku w Polsce. Uznano bowiem, że stawka określona pierwotnie była błędna.

Adresatami aktu delegowanego są przedsiębiorcy telekomunikacyjni, którzy zakańczają połączenia głosowe w swoich sieciach stacjonarnych lub mobilnych. Jest to niezależne od zakresu działalności takiego przedsiębiorcy.

Od momentu przyjęcia aktu delegowanego Parlament Europejski i Rada mają 2 miesiące na złożenie sprzeciwu. Po ich upływie – jeśli nie będzie sprzeciwu – akt zostanie opublikowany. Jego wejście w życie nastąpi następnego dnia po publikacji.

Natomiast czas jego realnego stosowania to pierwszy dzień trzeciego miesiąca od wejścia w życie. 

STAWKA FTR i MTR

W okresie do 31 grudnia 2021 roku w Polsce i 11 innych państwach będzie stosowana stawka przejściowa FTR wyższa od docelowej.

Maksymalna stawka za zakończenie połączenia w sieci stacjonarnej (FTR)  od rozpoczęcia stosowania aktu delegowanego do 31 grudnia 2021 r. będzie wynosiła 0,5 groszy za minutę połączenia, natomiast od 1 stycznia 2022r. będzie to 0,07 eurocenta za minutę.

W zakresie stawki MTR stosowana będzie ścieżka stopniowego dojścia do stawki docelowej, która pojawi się dopiero 1 stycznia 2024 r.

Maksymalna stawka na za zakończenie połączenia w sieci mobilnej (MTR):

do 31 grudnia 2021 r.0,7 eurocenta za minutę połączenia
od 1 stycznia 2022  r. do 31 grudnia 2022 r.0,55 eurocenta za minutę połączenia
od 1 stycznia 2023  r. do 31 grudnia 2023 r.0,4 eurocenta za minutę połączenia
od 1 stycznia 2024  r.  0,2 eurocenta za minutę połączenia

Jak widać w zestawieniach opłat FTR początkowo taryfa podawana jest w złotówkach, a w późniejszym okresie w euro. Wynika to z tego, że obecnie wysokość stawki FTR w pierwszym okresie została już określona z złotych przez KE w akcie. Natomiast przy stawkach MTR w 2021 r. przeliczenie euro na złotówki ma być dokonane na podstawie średniej referencyjnych kursów wymiany EUR – PLN publikowanych przez Europejski Bank Centralny w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniach 1 stycznia, 1 lutego i 1 marca 2021 r. 

W przy opłatach FTR dopiero w kolejnych latach stosowany będzie przelicznik euro na złotówki. Ma się to odbywać 1 stycznia każdego roku i wykorzystywać najbardziej aktualną średnią referencyjnych kursów wymiany publikowanych przez Europejski Bank Centralny w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniach 1 września, 1 października i 1 listopada każdego roku. Podobna procedura stosowana będzie w przypadku MTR.

Wysokość obu stawek jest jednakowa dla wszystkich państw członkowskich UE / EOG.
Zostały one zostały ustalone na podstawie metodologii bottom-up LRIC.

Dwukrotnie też Komisja Europejska organizowała konsultacje publiczne, w których swoje stanowisko przedstawili operatorzy telekomunikacyjni, organizacje biznesowe, stowarzyszenia, obywatele, a także instytucje sektora publicznego. Opinię do projektu aktu delegowanego przedstawił również BEREC.

Postanowienia aktu delegowanego dotyczą tylko połączeń, które inicjowane są w krajach EOG.
Istnieją od tej zasady jednak wyjątki, w których również stosuje się te stawki:
 – gdy państwo trzecie (spoza EOG) stosuje stawki FTR/MTR nie wyższe niż wynikające z aktu delegowanego,
-gdy państwo trzecie (spoza EOG) reguluje wysokość stawki FTR/MTR według metodologii zbieżnej z zasadami wskazanymi w art. 75 EKŁE oraz Załączniku III do EKŁE oraz gdy państwo to jest wpisane na listę stanowiącą, załącznik do aktu delegowanego.

Czym jest usługa zakańczania połączeń?

Usługa zakańczania połączeń głosowych w sieci ruchomej oznacza hurtową usługę wymaganą do zakańczania połączeń na numery w sieci ruchomej. Są to numery istniejące w krajowych planach numeracji.

Usługa zakańczania połączeń głosowych w sieci stacjonarnej oznacza adekwatnie hurtową usługę wymaganą do zakańczania połączeń na numery geograficzne i niegeograficzne wykorzystywane na potrzeby świadczenia usług, także połączeń do służb ratunkowych. Także w tym przypadku są one publicznie nadanymi zasobami numeracyjnymi, czyli istniejącymi w krajowych planach numeracji.


 Obie usługi świadczone są  przez operatorów, którzy mają możliwość kontrolowania zakańczania połączeń, a także ustalają stawki za takie działanie, w którym istnieje wzajemne połączenie z co najmniej jedną siecią. Jest to niezależne od stosowanej technologii, dotyczy też portów wzajemnych połączeń.

Z powyższych regulacji wyłączone są połączenia do numerów
– usług o podwyższonej opłacie, 
– usług bezpłatnych,
– usług o opłacie podzielonej,
– komunikacji maszyna – maszyna (M2M).

Akt delegowany jest prawem powszechnie obowiązującym. Jego postanowienia są stosowane bezpośrednio i nie ma potrzeby dostosowywania polskiego porządku prawnego przed tym działaniem. Umowy międzyoperatorskie musza być dostosowane do aktu delegowanego przez samych przedsiębiorców telekomunikacyjnych. Akt delegowany odnosi się jedynie do obowiązku cenowego. Nie reguluje on innych obowiązków nakładanych przez NRA. Dotyczy to definiowania rynków właściwych, przeprowadzania testu trzech kryteriów i nakładania środków zaradczych innych niż kontrola cen zgodnie z art. 64 ust. 3, art. 67 i 68 EKŁE.

Źródło: https://uke.gov.pl/

Klaudia Wojciechowska
Klaudia Wojciechowska
Redaktorka ISPortal i ISProfessional. Dziennikarka telewizji lokalnego operatora telekomunikacyjnego Ret-Sat1. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim ze specjalizacją filmoznawstwo i nowe media.

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze