Propozycje Polskiego Ładu nadają nowe uprawnienia Krajowej Administracji Skarbowej. Co się zmieni?
Tymczasowe zajęcie ruchomości
Funkcjonariusze KAS zyskują narzędzie dla lepszej efektywności egzekucji administracyjnej. Będą mieli możliwość tymczasowego zajęcia ruchomości kontrolowanego na poczet egzekucji administracyjnej. Dotyczy to sytuacji, w której tytuły wykonawcze obejmują należności pieniężne łącznie przekraczające 10 tys. zł.
Takiemu tymczasowemu zajęciu ruchomości podlegają te będące we władaniu zobowiązanego czy we władaniu innej osoby. Zajęcie tymczasowe nie może trwać dłużej niż 96 godzin od momentu podpisania protokołu tymczasowego zajęcia ruchomości przez funkcjonariusza.
W projekcie nie ma przewidzianego żadnego środka zaskarżenia tymczasowego zajęcia.
Nie zostanie ono dokonane jedynie w przypadku przedstawienia dowodu zapłaty należności lub dowodu nieistnienia obowiązku zapłaty.
Nabycie sprawdzające
Nabycie sprawdzające ma być narzędziem wprowadzonym w celu celu zwalczania „szarej strefy” związanej z nierejestrowaniem sprzedaży na kasach rejestrujących, niewystawiania albo niewydawania paragonu fiskalnego.
Według projektu:
Art. 94k. Nabycie sprawdzające polega na nabyciu towarów lub usług w celu sprawdzenia wywiązywania się przez sprawdzanego z obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego, w zakresie:
1) ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej;
2) wydawania nabywcy paragonu fiskalnego.
Nie ma to być forma kontroli podatkowej czy celno-skarbowej. Ma mieć charakter nieformalny. . Nabycie sprawdzające może skończyć się notatką przy stwierdzeniu braku naruszeń lub mandatem i protokołem przy stwierdzeniu istnienia naruszeń.
Zarówno towar nabyty jak i paragon fiskalny podlega zwrotowi – zgodnie z regułą obustronnego zwrotu towaru i uiszczonej przez sprawdzającego ceny.
Możliwość informowania podatników przez Szefa KAS o ryzyku uczestniczenia w karuzelach podatkowych
W wyniku działalności analitycznej Szef KAS może informować podatników o ryzyku występowania w obrocie towarami lub usługami dostarczanymi przez dostawcę będącego podatnikiem znikającym.
Poprzez informowanie podatników o ryzyku możliwe będzie zwalczanie oszustw mających na celu wyłudzenie podatku od towarów i usług – tzw. oszustw karuzelowych.
O użyciu narzędzia będzie decydował Szef KAS.
Źródło: www.pit.pl