TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Niezależne media cyfrowe zakładają głównie kobiety

To kobiety założyły ponad 58 niezależnych mediów cyfrowych w Europie.85 proc. tych mediów zajmuje się prawami człowieka i społecznymi. Takie wnioski pojawiły się po badaniu Project Oasis, w którym sprawdzono 540 mediów z 44 krajów Europy.

Nad Projektem Oasis w ciągu ostatniego roku pracował między innymi Google wraz z SembraMedia, European Journalism Centre oraz Media and Journalism Research Center. Celem było badanie mediów cyfrowych w Europie. Udało się to przeprowadzić w stosunku do 540 mediów z 44 krajów Europy.

Brano pod uwagę media, które są:
– niezależne finansowo,
– niezależne redakcyjnie.

51,6 proc. z nich zatrudnia od 10 do 19 pracowników i pracownic w pełnym wymiarze pracy, 22 proc. ma od 1 do 9 pracowników i pracownic, a 21,4 proc. zatrudnia od 20 do 49 osób.

Media cyfrowe – o czym i za ile?

Powody, dla których zakładane są własne, niezależne media, są różne. Głównie chodzi o niezależność dziennikarską, polaryzacja polityczna oraz potrzeba zajmowania się tematami, którymi nie zajmują się inne media.

Ponad 85 proc. tych mediów zajmuje się tematami, które należą do kategorii problemy społeczne i prawa człowieka. Są to:
– migracje,
– feminizm,
– kwestie uchodźcze,
– kwestie płci,
– prawa osób LGBT+.

Przeszło 50 proc. z tych mediów zajmuje się dziennikarstwem śledczym.

Ponad 58 proc. mediów niezależnych zakładanych jest przez kobiety, często zakładają je 2-3 osoby. Więcej niż 50 proc. zostało założonych w ciągu ostatniej dekady, głównie w 2016 roku.

Połowa mediów niezależnych to  organizacje non-profit. 44 proc. osiąga roczne dochody na poziomie do 34,866 euro. 26 proc. ma dochody do 316,558 euro, a 16 proc. do 791,424 euro.

Pieniądze zdobywane są głównie dzięki grantom. To finansowanie pojawia się w 72,7 proc. przypadków. 67 proc. to dobrowolne wsparcie, a reklamy stanowią 53 proc.

Media cyfrowe w Polsce

W badaniu pojawiła się również Polska. Tutaj największym medium cyfrowym, które analizowano jest OKO.press. W tym wypadku około 70 proc. kosztów operacyjnych czerpie z indywidualnych wpłat. Poza tym medium przebadano też inne, w sumie 12 podmiotów:
– Notes from Poland,
– Raport o Stanie Świata,
– Polityka Insight,
– Klub Jagielloński,
– Kultura Liberalna,
– Radio Nowy Świat,
– Outriders,
– Krytyka Polityczna,
– Euractiv.pl,
– 300Gospodarka,
– Radio 357.

W Polsce inaczej niż w Europie, to mężczyźni zakładają niezależne media. 79 proc. zostało przez nich założonych. Powody są różne, jednak badacze stwierdzili, że to silna polaryzacja polskiego społeczeństwa spowodowana polityką rządu zwiększyła zapotrzebowanie na niezależne, wysokiej jakości dziennikarstwo interesu publicznego.

Media cyfrowe w Polsce mają różne modele finansowania. Istotnym elementem są dotacje międzynarodowych darczyńców jak chociażby Unia Europejska.

Zagraniczne granty są kluczowe, ponieważ pod obecnym rządem krytyczne wobec rządu media raczej nie otrzymają finansowania z kasy publicznej – napisano w raporcie.

Finansowanie uzupełniają:
– reklamy,
– treści płatne,
–  usługi doradcze,
– dobrowolne wpłaty,
– kampanie crowdfundingowe.

Źródło: wirtualnemedia.pl

Klaudia Wojciechowska
Klaudia Wojciechowska
Redaktorka ISPortal i ISProfessional. Dziennikarka telewizji lokalnego operatora telekomunikacyjnego Ret-Sat1. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim ze specjalizacją filmoznawstwo i nowe media.

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze