Przetarg ogłoszony przez TVP mający na celu wyłonić firmę do badania oglądalności mija 7 marca. Nielsen, który spełniał tę funkcję do tej pory, nie weźmie w nim udziału. Spółka uzasadnia: “decyzja Nielsena wynika z proponowanych przez TVP zapisów zawartych w dokumentacji przetargowej”.
Zgodnie z oświadczeniem Nielsena na liście naszych kluczowych wątpliwości i zastrzeżeń, które zmusiły firmę do podjęcia tej decyzji, znajdują się takie elementy, jak: ogólny zakres współpracy, aspekty kontraktowe, kwestie metodologiczne, warunki komercyjne, zasady audytu oraz kwestie związane z anonimowością panelu i danymi wrażliwymi.
Telewizja Polska wielokrotnie kwestionowała rzetelność badań dostarczanych przez Nielsena. Przeprowadzony został także audyt rozpoczęty przez samego Nielsena:
Nasza działalność prowadzona jest zgodnie z międzynarodowymi standardami badawczymi (m.in. ESOMAR oraz GGTAM tworzonego m.in przez Europejską Unię Nadawców) i zgodnie z tymi standardami, Nielsen jest regularnie kontrolowany przez niezależnych, wyspecjalizowanych audytorów – podkreśla Nielsen. Dodaje, że ostatni audyt rozwiązań usług i rozwiązań Nielsena związanych z pomiarem oglądalności w Polsce został właśnie zakończony przez audytora systemów telemetrycznych – firmę 3M3A.
Umowa z TVP ma obowiązywać rok – a nie tak jak poprzednio kilka lat. Wadium w przetargu wynosiło 25 tys. zł.