Microsoft planował przejęcie giganta świata gier wideo – Activision Blizzard. Zakup to wydatek 69 miliardów dolarów. Jednak żeby do niego doszło, potrzebna była zgoda brytyjskich organów regulacyjnych.
Brytyjski urząd do spraw konkurencji wydał zgodę na zakup przez Microsoft firmy zajmującej się grami wideo – Activision Blizzard. Wcześniej zgody wydano w 40 innych krajach i transakcja czekała na decyzję brytyjskiego regulatora.
Oferta, jaką Microsoft złożył na zakup w 2022 r. wynosiła 69 mld dolarów. Jeśli oferta została podtrzymana, to będzie to największa transakcji w historii branży gier wideo.
Chociaż wydano zgodę na przejęcie firmy, to nie dotyczy on całości produkcji Activision Blizzard. Microsoft nie będzie mógł przejąć praw do gier w chmurze (cloud gamingu). Wprowadzone regulacje mają zapobiegać blokowaniu przez Microsoft konkurencji na tym rynku gier.
Dzięki temu Ubisoft będzie mógł oferować treści Activision w dowolnym modelu biznesowym, m.in. poprzez serwisy oferujący abonamenty na wiele różnych gier. Pozwoli to też zapewnić, że dostawcy usług grania w chmurze będą mogli korzystać z zasobów Activision na innych systemach operacyjnych niż Windows, co zmniejszy koszty i podniesie wydajność – argumentuje decyzję o wykluczeniu cloud gamingu z transakcji brytyjski organ regulacyjny.
Microsoft zgadza się na ograniczenia
W sierpniu tego roku Microsoft zgodził się na wyłączenie gier w chmurze z umowy. Wtedy też rozpoczęły się zmiany w dokumentacji przejęcia. Zgodnie z nimi prawa streamingowe gier Activision z chmury zostaną przeniesione na Ubisoft na 15 lat.
To nie jedyne ustępstwo, na jakie musiał pójść Microsoft chcą przejąć Activision Blizzard. Obawiająca się nieczystej konkurencji firma Sony była przeciwna tej transakcji. Głównym zmartwieniem było wpuszczanie na PlayStation „Call of Duty”. W lipcu 2023 roku zawarto między firmami porozumienie. Microsoft zgodził się przez 10 lat wydawać serię gier Call of Duty także na konsole Sony.
Porozumienie zawarto również z tajwańskim Ubitus. Azjatycka firma będzie strumieniowała produkcję na Nintendo Switch i inne przenośne konsole przez 10 lat. Podobne umowy podpisano z Nintendo i Nvidią.
Źródło: next.gazeta.pl