TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Kto zajmuje się prawami klientów telekomunikacji i operatorów telekomunikacyjnych?

Telekomunikacja staje się coraz ważniejszą kwestią w społeczeństwie. Dostęp do internetu czy telefonii jest obecnie czymś oczywistym dla większości społeczeństwa. Wiele osób korzysta z usług różnych operatorów telekomunikacyjnych. Ochrona praw konsumentów telekomunikacyjnych jest jednym z obowiązków państwa, które realizowany jest przez różne urzędy do tego powołane.

Instytucje publiczne, stojąc na straży praw klientów telekomunikacyjnych, muszą wykraczać poza wąsko rozumianą ochronę konsumencką. Istotny jest tu bowiem szerszy, społeczny wymiar funkcjonowania rynku telekomunikacyjnego. Obywatelskie prawo do komunikacji stanowi fundament społeczeństwa informacyjnego. To oznacza konieczność wymaga systemowych gwarancji ze strony państwa i odpowiedniej ochrony praw konsumentów.

Potrzeba tej ochrony wynika z różnych asymetrii takich jak:
– asymetria informacji i wiedzy specjalistycznej – klienci telekomunikacyjni mają ograniczony dostęp do informacji o produktach i usługach w porównaniu do operatorów, przeważnie nie posiadają również specjalistycznej wiedzy pozwalającej na pełną ocenę oferty;
–  asymetria siły negocjacyjnej – indywidualny konsument czy konsumentka mają niewielką siłę przetargową wobec przedsiębiorstw, szczególnie tych dużych i głównie w sytuacji, gdy ograniczana jest konkurencja;
– asymetria kosztów transakcyjnych – indywidualne dochodzenie roszczeń jest czasochłonne i kosztowne.

Dlatego ochrona konsumentów realizowana jest przez rozbudowany system regulacji prawnych. Określają one minimalne standardy ochrony i nakładają na przedsiębiorców szereg obowiązków oraz zakazy stosowania nieuczciwych praktyk rynkowych. Regulacjom tym towarzyszy nadzór administracyjny sprawowany przez specjalne organy państwowe, które monitorują praktyki rynkowe i interweniują w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK)

Ochrona interesów konsumentów realizowana jest przez państwo głównie poprzez działania Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Posiada on kompetencje m.in. do:
– prowadzenia postępowań administracyjnych;
– wydawania decyzji zakazujących w stosunku do określonych praktyk;
–  nakładania kar pieniężnych na przedsiębiorców łamiących przepisy.

Więcej na temat tego, czym jest UOKiK i w jaki sposób działa, można przeczytać w tekście mu poświęconemu:

Nie tylko UOKiK stoi na straży praw klientów telekomunikacji

System ochrony praw konsumenckich w Polsce to nie tylko działania UOKiK. Jest też wiele innych instytucji, które odpowiadają na potrzeby klientów telekomunikacyjnych w sytuacji naruszania ich praw.

Przede wszystkim są to sądy, które odgrywają istotną rolę w systemie ochrony praw konsumenckich. Często stanowią ostateczną instancję rozstrzygającą indywidualne spory między konsumentami a przedsiębiorcami.

Sądy przeprowadzają indywidualną kontrolę wzorców umownych w konkretnych sprawach, ale też kontrolę wzorców, która pozwala na wyeliminowanie z obrotu niedozwolonych klauzul niezależnie od tego, czy już dany zapis uderzył w interes jakiegoś klienta. Działają wtedy w myśl zasady, że lepiej zapobiegać niż leczyć i eliminują niewłaściwe zapisy zanim dojdzie do faktycznej szkody.

Wydanie przez sąd orzeczenia o nieważności klauzuli abuzywnej skutkuje wpisaniem jej do rejestru klauzul niedozwolonych prowadzonego przez UOKiK. Prowadzi to do zakazu jej stosowania we wszelkich relacjach z klientami.

Inspekcja Handlowa

Inspekcja Handlowa jest wyspecjalizowanym organem kontroli państwowej. Działa pod zwierzchnictwem wojewodów oraz UOKiK. Realizuje kompleksowe zadania w zakresie ochrony interesów i praw konsumentów oraz interesów gospodarczych państwa.

Działania Inspekcji Handlowej obejmują:
– kontrolę legalności i rzetelności działania przedsiębiorców;
– badanie jakości i bezpieczeństwa produktów wprowadzanych do obrotu;
– weryfikację oznakowania i dokumentacji towarów.

Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE)

Urząd Komunikacji Elektronicznej pełni rolę wyspecjalizowanego regulatora sektora telekomunikacyjnego. Z jednej strony pełni funkcje  nadzorcze wobec operatorów. Z drugiej angażuje się bezpośrednio w ochronę użytkowników usług telekomunikacyjnych.

UKE odpowiada za kompleksową regulację rynku telekomunikacyjnego. Zarządza ograniczonymi zasobami częstotliwości i numeracji, ale również monitoruje jakość świadczonych usług i promuje rozwój konkurencji.

Europejskie Centrum Konsumenckie (ECK)

Praw konsumenckich w relacjach z podmiotami spoza Polski można dochodzić przy wsparciu Europejskiego Centrum Konsumenckiego (ECK) w Polsce. Udziela ono pomocy i porad dla konsumentów w UE, Norwegii i Islandii. Sieć ECK zrzesza instytucje chroniące prawa konsumentów w 29 państwach – w Polsce instytucją tą jest UOKiK.

Podsumowanie

Warto dodać, że istnieje również szereg organizacji konsumenckich takich jak Federacja Konsumentów czy Stowarzyszenie Konsumentów Polskich. Stanowią one część tzw. społeczeństwa obywatelskiego.

Źródło: Małe praktyki – duży wpływ. Analiza naruszeń zbiorowych interesów konsumentów przez firmy telekomunikacyjne – Raport Polskiej Sieci Ekonomii dla Culture Hub Poland – Fundacja Centrum Kultury Polskiej.

Czytaj także:

Klaudia Wojciechowska
Klaudia Wojciechowska
Redaktorka ISPortal i ISProfessional. Dziennikarka telewizji lokalnego operatora telekomunikacyjnego Ret-Sat1. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim ze specjalizacją filmoznawstwo i nowe media.

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze