Urząd Komunikacji Elektronicznej przeprowadził badanie konsumencie dotyczące korzystania z usług telekomunikacyjnych przez najmłodszych ich odbiorców. Badanie przeprowadzono z udziałem dzieci oraz ich rodziców. Pozwoli to UKE lepiej planować działania edukacyjne czy kapanie takie jak „Klikam z głową” czy „JaOnline”.
7 lutego był Dzień Bezpiecznego Internetu i z tej okazji warto zauważyć, że badanie pokazuje, iż większość rodziców rozmawia z dzieckiem na temat bezpieczeństwa w sieci. To ważne chociażby dlatego, że ponad 60 proc. dzieci spotyka się w internecie z hejtem czy mową nienawiści. Wiele z nich natyka się również na treści prezentujące przemoc. Jednak internetowe treści to nie jedyne kwestie związane z bezpieczeństwem w sieci także tych najmłodszych. Jak wygląda zatem ich korzystanie z internetu i innych usług telekomunikacyjnych?
Korzystanie z internetu
91,3 proc. dzieci korzysta z internetu nie tylko do zadań związanych z edukacją, ale też dla rozrywki czy kontaktów z rówieśnikami. Pierwszy kontakt z internetem najczęściej pojawia się w wieku 7-8 lat, co ma jednak związek z edukacją i koniecznością opanowania umiejętności cyfrowych przez dzieci w tym wieku. Wtedy zaczyna się tym zajmować 38,8 proc. dzieci. Jednak 23,1 proc. swoja przygodą ze światem cyfrowym zaczyna już w wieku 5-6 lat.
Młodzi ludzie najczęściej korzystają z YouTube’a – 87,7 proc. Jednak pośród ich aktywności związanych z komputerem są też gry czy przeglądanie stron internetowych oraz korzystanie z komunikatorów i portali społecznosciowych. Z Facebooka korzysta 54,6 najmłodszych internautów, a z TikToka 48,6 proc.
Dzieci szybko opanowują możliwości, jakie daje im internet i aplikacje mobilne. 43,8 proc. rodziców twierdzi, że dzieci potrafią sprawdzić koszty korzystania z aplikacji mobilnych. Jeszcze więcej, bo 44,1 proc. rodziców mówi, że potrafią przy użyciu aplikacji robić zakupy, a 77,8 proc. rodziców stwierdziło nawet, że za pośrednictwem internetu dzieci kupowały samodzielnie gry i aplikacje.
Młodzi ludzie korzystają także z usług bankowych, kart debetowych czy płatności mobilnych. Raport Bankowość dla dzieci Cashless.pl opublikowany we wrześniu 2021 r. wykazał, że uwzględnione w nim banki obsługiwały ponad 600 tys. różnego rodzaju kont dla dzieci. Dlatego też ważne jest, by dzieci miały świadomość zagrożeń w sieci i tego, na co być uważnym.
Bezpieczeństwo w sieci
86,8 proc. rodziców twierdzi, że przynajmniej raz rozmawiała z dzieckiem o bezpieczeństwie w sieci. Najczęściej było to wspólne ustalenie zasad korzystania z internetu. Taką rozmowę przeprowadziło z dzieckiem 77,7 proc. rodziców. Rozmowy z dziećmi na temat ich doświadczeń korzystania z sieci odbyło 51,5 proc. rodziców.
62,9 proc. rodziców przyznaje, że nakłada na dzieci ograniczenia korzystania z internetu. Częciej dotyczą one młodszych dzieci.
Wzrasta świadomość dzieci dotycząca cyberbezpieczeństwa. 80,8 proc. dzieci wie, że nie wolno podawać w sieci danych osobowych czy haseł. 72 proc. nie udostępnia prywatnych danych nieznajomym osobom. 71, 6 proc. dzieci ma świadomość, że nie każda osoba w internecie jest tym, za kogo się podaje.
48,8 proc. młodych użytkowników sieci wie także, że należy chronić swoje konta społecznościowe. Świadomość wagi programów antywirusowych ma 46.5 proc. dzieci. O tym, że nie należy pobierać plików z nieznanych źródeł wie 48,8 proc. z nich.
Najczęstszym zjawiskiem negatywnym, z jakim w sieci spotykają się młodzi użytkownicy, jest hejt i mowa nienawiści. 60,5 proc. dzieci natknęło się na tego typu treści oglądając filmy lub czytając komentarze. 39,6 proc. dzieci doświadczyło treści prezentujących przemoc, a 43,3 proc. takich, w których jest nagość i akty seksualne.
Korzystanie z telefonu
Coraz więcej młodych użytkowników usług telekomunikacyjnych korzysta z telefonów komórkowych. Obecnie jest to 81,1% dzieci w wieku 7-14 lat. Ponad 10 proc. dzieci twierdzi, że korzystać z niego zaczęła już w wieku 5-6 lat. W grupie 13-latków telefony komórkowe maja już wszyscy.
Najczęściej telefon, z którego korzystają dzieci, to smartfon – 96,9 proc. Wyboru urządzenia i oferty najczęściej dokonują rodzice. W przypadku telefonu taką decyzję samodzielnie podejmowali w 54 proc. sytuacji, a w przypadku oferty w 82,7 proc.47 proc. rodziców wydaje na telefon dziecka od 21 do 30 zł miesięcznie.
Interesująca rozbieżność pojawia się przy zagadnieniu kontroli rodzicielskiej w zakresie korzystania z telefonu. Chociaż 81,9 proc rodziców twierdzi, że kontroluje dzieci w tym zakresie, to potwierdziło to jedynie 66,6 proc. młodych użytkowników.
Najczęściej rodzice wraz z dziećmi ustalają zasady korzystania z telefonu. Tylko 42 proc. rodziców decyduje się na programy i aplikacje do kontroli rodzicielskiej.
Wpływ pandemii na rynek telekomunikacyjny
43,5 proc, dzieci uznaje, że korzysta z internetu częściej ni z przed pandemią. Potwierdza to 53,1 proc. rodziców. Ponad 60 proc. rodziców deklaruje, że nie zmieniło taryf czy usług telekomunikacyjnych z uwagi na pandemię. 30,8 proc. dorosłych zdecydowało się jednak w tym okresie na zakup usługi internetu stacjonarnego.
Źródło: uke.gov.pl, cik.uke.gov.pl
Badanie: