TSUE uznał oferty internetowe w modelu „zero rating” za dyskryminujące i sprzeczne z ideą otwartego internetu. Prezes UKE przeprowadził kontrolę operatorów mobilnych w tej kwestii. I wydał zalecenia nakazujące im zaprzestanie świadczenia tego typu usług.
Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z 25 listopada 2015 roku (2015/2120):
Dostawcy usług do internetu powinni traktować wszystkie transmisje danych tak samo, bez dyskryminacji, ograniczania czy ingerencji, bez względu na nadawcę i odbiorcę, konsultowane lub rozpowszechniane treści, wykorzystywane lub udostępniane aplikacje lub usługi, lub też na wykorzystywane urządzenia końcowe.
Dlatego Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyroki dotyczące praktyk handlowych przedsiębiorców telekomunikacyjnych polegających na oferowaniu abonentom usług i treści z tzw. stawką zerową – „zero rating”.
TSUE określił, że tego typu oferty to:
praktyka handlowa, w ramach której dostawca dostępu do Internetu stosuje „stawkę zerową” lub stawkę korzystniejszą w odniesieniu całości lub części transmisji danych związanej z daną aplikacją lub daną kategorią szczególnych aplikacji oferowanych przez partnerów tego dostawcy dostępu. Dane te nie są więc odliczane od ilości danych zakupionej w ramach pakietu podstawowego. Taka opcja, oferowana w ramach ograniczonych pakietów, umożliwia zatem dostawcom dostępu do Internetu zwiększenie atrakcyjności ich oferty.
Co oznacza „zero rating”?
Jeśli w ramach usługi dostępu do internetu operator nie pobiera od użytkownika opłat za dane wykorzystywane np. do strumieniowego przesyłania muzyki w konkretnej aplikacji, to jest to właśnie model „zero rating”. Polega to na takim skonfigurowaniu usługi dostępu do internetu przez operatora, by przy niektórych usługach czy aplikacjach nie zaliczał się transfer danych.
Działanie może dotyczyć konkretnej aplikacji czy aktywności (jak korzystanie z komunikatorów internetowych czy stremingów). Niezależnie od modelu zero rating” chodzi o preferencyjnego traktowania przez dostawcę usług internetowych określonej kategorii ruchu w sieci.
„Zero raiting” dotyczy usług takich jak:
– platformy socialmediowe,
– komunikatory internetowe,
– platformy streamingu wideo,
– platformy streamingu muzyki,
– platformy usług bankowych,
– platformy oferujące ebooki i prasę elektroniczną,
– platformy obsługi abonentów danego operatora (usługi customer care),
– platformy gier online,
– platformy nawigacji i map,
– platformy e-commerce.
Prezes UKE kontroluje operatorów
Zgodnie z regulacjami prawnymi Prezes UKE przeprowadził kontrolę przestrzegania przez największych operatorów mobilnych świadczących usługi dostępu do internetu, przepisu art. 3 ust. 2 i 3 Rozporządzenia. Objęła ona:
– T-Mobile Polska S.A.,
– Orange Polska S.A.,
– Polkomtel Sp. z o.o.,
– P4 Spółkę z o.o.,
– Canal+ Polska S.A.
– Polsat Cyfrowy S.A.
– Premium Mobile sp. z o.o.
Okazuje się, że wszyscy kontrolowani operatorzy sprzedają dostęp do wybranych usług i treści w modelu „zero rating”. Teraz będą musieli zrezygnować z tego w swoich ofertach.
Dlatego Prezes UKE zgodnie z decyzjami TSUE podjął odpowiednie decyzje. Nakazuje on skontrolowanym podmiotom zaprzestania zawierania umów oraz stosowania wzorców umownych obejmujących usługi rozliczane w modelu „zero rating”. Na dostosowanie się do decyzji Prezesa UKE operatorzy mają 30 dni od dnia doręczenia zaleceń pokontrolnych.
Ponadto muszą zmodyfikować obowiązujące umowy zawierające usługi rozliczane w modelu „zero rating”. W tym wypadku przedsiębiorcy na dokonanie modyfikacji umów zawartych zarówno przed dniem doręczenia zaleceń pokontrolnych, jak i do 30 dni po doręczeniu, mają 24 miesiące od dnia doręczenia zaleceń pokontrolnych.
Przepisy nie dotyczą sytuacji, w której obowiązek dostępu do usług świadczonych w modelu „zero rating” wynika z obowiązujących przepisów prawa.
Źródło: UKE