TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Klienci instytucjonalni w telekomunikacji w 2023 roku

Firmy najczęściej korzystają z telefonów komórkowych. Jest to usługa obecna w 97 proc. z nich. Jednak obecnie trudno wyobrazić sobie firmę bez internetu. 93 proc. posiada taką usługę, a internet stacjonarny ma 76 proc.

Urząd Komunikacji Elektronicznej opublikował report z badania klientów instytucjonalnych, przeprowadzonego w 2023 roku. Sprawdzono w jaki sposób korzystają one z usług telekomunikacyjnych z podziałem na telefonie stacjonarną i mobilną oraz internet stacjonarny i mobilny. Zapytano także o usługi OTT, 5G czy zasady cyberbezpieczeństwa.

Internet w firmach

93 proc. firm posiada dostęp do internetu. Najczęściej jest to internet stacjonarny, co deklaruje 76 proc. firm. Co druga firma korzysta także z internetu mobilnego, co wynika z mobilnego charakteru pracy.

20 proc. firm przyznaje, że internet ma kluczowe znaczenie dla prowadzonej przez nie działalności.

Prawie połowa firm przyznaje, że nie jest skłonna do zmiany posiadanego łącza. Kluczowymi czynnikami, które decydują o jego wyborze, są:
– jakość połączenia,
– stabilność połączenia,
– ponoszone koszty.

Firmy średnio miesięcznie na internet stacjonarny wydają 81 zł.

Coraz więcej firm decyduje się na korzystanie z e-usług. Prawie połowa firm korzysta już z tego rozwiązania. Najczęściej odbywa się to poprzez stronę pue.zus.pl. Na nią wchodzi 81 proc. firm. 44 proc. korzysta z epuap.gov.pl.

Firmy korzystają z telefonów

Najpopularniejszą usługą telekomunikacyjna, z której korzystają firmy, jest telefonia mobilna. Korzysta z niej aż 97 proc. firm.

Średnia miesięczna kwota, którą firmy wydają na telefonię komórkową, to 164 zł. Kwota ta rośnie, raz z liczbą pracowników i wykorzystywanych kart SIM.

Telefonia komórkowa to nie tylko rozmowy głosowe czy wysyłanie SMS-ów. Dla firm internet to narzędzie do zdobywania informacji, ale również sposób na komunikację z klientami i dostęp do portali informacyjnych, co realizowane jest głównie na komputerach. Ale firmy korzystają także z komunikatorów internetowych. Najczęściej są to Messenger i WhatsApp. Podstawowym powodem jest brak opłat za korzystanie z nich, ale też wygoda. Tutaj często wykorzystywane są także urządzenia mobilne.

Co czwarta firma korzysta z usług OTT i niemal zawsze są to komunikatory internetowe. 46 proc. firm posiada usługi aplikacyjne jak:
– jak nawigacja,
– lokalizacja,
– przechowywanie danych w chmurze,
– smart dom.

Niewiele firm gotowych jest zmienić usługi tradycyjne na OTT.

Chociaż podobnie jak w przypadku klientów prywatnych telefonia komórkowa wypiera tę stacjonarną, to jednak wiele firm nadal korzysta z tej drugiej.

Telefon stacjonarny posiada 39 proc. firm. Wykorzystywany jest przede wszystkim do tego, aby zwiększyć wiarygodność w oczach klientów. Nadal konkretny numer przypisany do konkretnego miejsca jest przez nich odczytywany jako gwarancja istnienia firmy. Czasem firmy nie rezygnują z telefonu stacjonarnego, bo są do niego przyzwyczajone lub jest od dodatkiem do usługi głównej w pakiecie.

Firmy średnio miesięcznie na telefon stacjonarny wydają 72 zł.

Cyberbezpieczeństwo i 5G

Firmy w większości świadome są cyberzagrożeń, ale mają podstawowy poziom zabezpieczeń przed nimi. Większość firm korzysta z programów chroniących urządzenia oraz z aktualnego oprogramowania. W obu przypadkach deklaruje to około 70 proc. badanych. Co trzecia firma korzysta z rozwiązań zwiększających prywatność w internecie. Głównie z wykorzystywaniem oprogramowania antywirusowego.

Firmy wciąż nie są skłonne do zatrudniania specjalistów do spraw cyberbezpieczeństwa czy prowadzenia szkoleń w tym zakresie.

75 proc. firm zna pojęcia 5G. Dostrzegają one potencjał tej technologii, ale nie odczuwają na razie wpływu nowego rozwiązania na swoje działania. Obawy związane z 5G dotyczą:
–  konieczności wymiany sprzętów,
– zwiększeniem prywatności danych,
– zapewnieniem bezpieczeństwa,
– koniecznością większego nadzoru.

Na razie jednak firmy zadowolone są z parametrów posiadanych przez nie sieci i nie czekają niecierpliwie na pełne wdrożenie 5G.

Nic dziwnego, skoro na wdrożenie sztucznej inteligencji decyduje się tylko 4 proc. firm, a tylko 2 proc. planuje wprowadzić ją w przyszłości. Te rozwiązania to głównie:
– narzędzia do zarządzania wiedzą -65 proc.
– generowania treści wizualnych -58 proc.

Automatyzacja pracy dotyczy 6 proc. firm na polskim rynku. Bariery do wdrożenia technologii opartych o AI to:
– obawy związane z przekwalifikowaniem pracowników,
– wzrost kosztów.

Co piąta firma słyszała o Big Data. 12 proc. korzysta z tego rozwiązania. Głównie z uwagi na możliwość obniżenia kosztów oraz wiarygodność danych. Najczęściej wykorzystywane przez firmy nowa technologia to chmura obliczeniowa. Pojawiła się w 38 proc. firm. Jako jej zaletę postrzega się zabezpieczenie przed utratą danych. Wadą jest ryzyko wycieku danych na wskutek awarii.

Poziom zadowolenia

Przedsiębiorcy są zadowoleni z rynku telekomunikacyjnego w Polsce. Około 25 proc. zauważa pozytywne zmiany w tym zakresie. Ich zdaniem rozwój tego segmentu najbardziej wspierany jest poprzez sieć światłowodową oraz konkurencję wśród operatorów. Utrudnienie widzą w nadmiernej biurokracji.

Najsłabiej w kwestiach usług telekomunikacyjnych oceniono skuteczność wnoszenia reklamacji oraz poziom cen. Ceny były też powodem negatywnych ocen całej telekomunikacji w kraju. 16 proc. firm uznało je za negatywne zmiany w branży.

Pełen raport:

Klaudia Wojciechowska
Klaudia Wojciechowska
Redaktorka ISPortal i ISProfessional. Dziennikarka telewizji lokalnego operatora telekomunikacyjnego Ret-Sat1. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim ze specjalizacją filmoznawstwo i nowe media.

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze