W Tokio w kawiarni „Avatar Robot Cafe Dawn ver.β” klientów obsługują roboty. Białe, błyszczące maszyny z dużymi oczami i o obłych kształtach sprawiają sympatyczne wrażenie. Interesującym aspektem jest ich obsługa, bo te roboty nie odbierają pracy ludziom, a umożliwiają wykonywanie jej tym, którzy w przeciwnym wypadku byliby wykluczeni zawodowo. Urządzenia obsługują zdalnie osoby, które w wielu wypadkach obarczone są niepełnosprawnościami. W ten sposób kawiarnia z robotyczną osbługą nie odbiera ludziom pracy, a wspiera ich zatrudnienie.
Dla założycieli kawiarni ważne jest, by wykorzystanie technologii pomagało ludziom. Do zdalnej obsługi robotów zatrudniają osoby z niepełnosprawnościami fizycznymi lub psychicznymi. Nie mogą one przychodzić do pracy, dlatego tego typu zadania są dla nich szansa podejmowania pracy zarobkowej. Innymi przykładem pracowników są osoby, które maja skomplikowana sytuację rodzinną, co również uniemożliwia im wykonywanie pracy stacjonarnie.
Wszyscy pracownicy i pracownice mogą być aktywni zawodowo i brać udział w życiu społecznym poprzez zdalną obsługę robotów. Obecnie w firmie zatrudnionych jest 70 pracowników zdalnych. Nazywani są pilotami, a ich praca opiera się na systemie zmianowym. Klienci kawiarni doceniają to, że roboty nie odbierają ludziom pracy, a wręcz przeciwnie – umożliwiają ja tym, którzy w innym wypadku nie mogliby pracować.
Państwa kelnerzy „OriHime” i „OriHime-D”
W kawiarni klientów obsługują dwa typy robotów: „OriHime” i „OriHime-D”. Pierwszy jest małym robotem stacjonarnym. Znajduje się przy stoliku i poprzez niego można składać zamówienia. Dodatkowo przy stolikach znajdują się iPady, poprzez które również można składać zamówienia, a także komunikować się z osoba, która obsługuje danego robota.
Drugi z robotów to „OriHime-D”, który ma 1,2 metra wysokości. Ten pracuje bardziej jak tradycyjny kelner, gdyż przemieszcza się po kawiarni i przynosi zamówienia. Klient może nawet odbyć z kim krótką rozmowę. Jest ona prowadzona nie przez AI, ale osobę, która steruje tym robotem zdalnie.
Na ekranach umieszczonych z przodu robotów znajdują się informację, o sterującymi nimi pilotach. W niektórych przypadkach zamieszczone są tam nawet zdjęcia tych osób oraz listy zainteresowań. Urządzenia wyposażone są w kamery i mikrofony, by jak najbardziej zbliżyć porozumiewanie za ich pośrednictwem do rozmowy z żywym człowiekiem.
Obowiązkami robotów jest nie tylko przyjmowanie i dostarczanie do stolików zamówień. Pełnią one również rolę barmanów, a także witają gości przy wejściu. W tym wypadku mają za zadanie także wyjaśnić klientom zasady działania kawiarni.
Obsługujący zdalnie roboty pracownicy mogą zmieniać urządzenia, które pilotują, w zależności od tego, które jest akurat potrzebne. W ten sposób mogą także prowadzić rozmowy między sobą za pośrednictwem robotów.
Firma wciąż się rozwija i chociaż „Avatar Robot Cafe Dawn ver.β” jest wyjątkowym miejsce, to podobne projekty pojawiają się także w terenie. Okresowo tego typu kawiarnie z robotyczną obsługą działają w wynajętych pomieszczeniach w innych miastach.
Źródło: Angora Nr 48 (1745), japantoday.com, mirror.co.uk, japannews.yomiuri.co.jp, dailystar.co.uk