Podczas konferencji prasowej premier zapowiedział poważne ograniczenia w przemieszczaniu się. To kolejny krok w walce ze wzrostem zachorowań i pandemią koronawirusa.
– Od 25. marca wprowadzamy ograniczenia w przemieszczaniu się, będą one dotyczyć każdego z nas. Ta decyzja jest niezbędna, żeby ograniczyć naszą aktywność, a co za tym idzie rozprzestrzenianie się wirusa – powiedział premier Mateusz Morawiecki.
Nowe przepisy zakazują wszelkich zgromadzeń, spotkań, imprez i zebrań. Zamknięte zostają parki, lasy, place zabaw i nadrzeczne bulwary. Minister zdrowia podkreślił też, że zaostrzeniu ulegną też przepisy dotyczące mszy, pogrzebów i kościołów. Nie będzie mogło w nich znajdować się w tym samym czasie więcej niż siedem osób.
– Ograniczenia dotyczyć będą poruszania się w komunikacji publicznej. Będzie można zajmować w niej tylko liczbę miejsc siedzących podzielonych przez dwa. W tramwaju czy autobusie i wszystkich środkach komunikacji publicznej nie może być tłoku, musi być dystans – tłumaczył premier.
Wychodzić z domu będziemy mogli jednak nadal: do pracy, po zakupy, czy na spacer z psem. Będzie też można spotykać z członkami najbliższej rodziny.
Dla pracowników operatorów, którzy już wcześniej zastosowali się do zaleceń przygotowanych przez Krajową Izbę Komunikacji Ethernetowej i Stowarzyszenie e-Południe, nie zmienia się już jednak praktycznie nic. Przypominamy, że wskazane jest ograniczenie lub całkowite wyeliminowanie kontaktów bezpośrednich pracowników ISP z klientami, w szczególności poprzez wdrożenie pracy zdalnej. Zawieranie umów oraz zmiany warunków umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych powinny być dokonywane w formie dokumentowej, czyli przykładowo poprzez wiadomość e-mail, rozmowę telefoniczną, za pośrednictwem faksu, wiadomości sms, przez wypełnienie formularza dostępnego na stronie internetowej – pod warunkiem, że będzie możliwe w jakikolwiek sposób jednoznaczne ustalenie danych abonenta, który taką umowę zawiera. Zaleca się też tak skonfigurować oprogramowanie, by rozmowy nagrywane były automatycznie zarówno dla połączeń przychodzących, jak i wychodzących.
Wielu operatorów wprowadziło jako podstawowe narzędzie kontaktu z klientami kontakt telefoniczny oraz e-mailowy oraz stosuje wyłącznie płatności bezgotówkowe.
Dla pracowników naprawiających i budujących sieci, jeżeli wyeliminowanie kontaktu bezpośredniego nie będzie możliwe, zaleca się zachowanie bezpiecznej odległości od klienta i współpracowników (1,5 metra i większej).
Dzięki uprzejmości ITBLegal i KIKE pełną, zaktualizowaną treść zaleceń można pobrać tutaj: