TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Zwiększaj zasięgi – zyskuj klientów czyli jak promować posty na Facebooku

Wiele firm posiadających profile na Facebooku i utrzymujące dzięki nim kontakt z klientami, nadal nie ma przekonania co do podejmowania działań reklamowych w celu zdobywania kolejnych klientów. Nie czują, żeby taka aktywność i wydatki im się opłacały. A niesłusznie. Media społecznościowe należy doceniać i poszerzenie na nich zasięgów może przynosić wymierne korzyści. Trzeba jednak wiedzieć jak to robić. A przede wszystkim jak nie wydawać fortuny, a mieć konkretne efekty.

Już wcześniej pisaliśmy, że utrzymywanie profilu firmowego na Facebooku nie jest takie łatwe i trzeba mieć świadomość, jak to robić. Wymaga to czasu i umiejętności. Podobnie jest z poszerzaniem zasięgów poprzez promowanie postów czy korzystanie z reklam na platformie.

Przede wszystkim należy zdawać sobie sprawę z tego, że głównym zadaniem Facebooka nie jest wspieranie nas marketingowo, ale zarabianie na nas. To nie platforma będzie dbała, by nasze reklamy były najlepsze, a zasięgi ciągle się powiększały. Jeśli sami nie będziemy mieć świadomości, jak to zrobić, to wydawane pieniądze będą jedynie zapełniać konto Zuckerberga.

Niestety polityka Facebooka jest taka, że im więcej mamy obserwujących, tym trudniej do nich wszystkich trafić. Platforma obcina zasięgi i treści docierają jedynie do jakiegoś procenta osób, które są naszymi obecnymi klientami. A tym trudniej dotrzeć do klientów potencjalnych. Jeśli jest to fanpage małej lokalnej firmy, to nie ma co liczyć na duże zasięgi organiczne. Wszystko musi wypracować własnymi działaniami.

Jak zwiększyć zasięgi na facebooku?


Jeśli zaczynamy promować posty płacąc za to, dobrze zacząć od niewielkiego budżetu i na podstawie tych działań sprawdzać wyniki. Pozostaje oczywiście pytanie: Co znaczy mały budżet na reklamę w mediach społecznościowych?

Na początek może to być 100 zł. Chociaż promocja poszczególnych postów to często wydatek nawet kilku złotych. Jednak zanim zdecydujemy się na promowanie postu – czy to przez najłatwiejszą funkcje promowania czy przez bardziej skomplikowaną interakcję z portalem dzięki Ad Managerowi – warto przede wszystkim zastanowić się nad tym co chcemy promować.

Musimy być krytyczni wobec treści prezentowanych na swoim fanpage’u i nie każdy post nadaje się do promowania. Zwyczajnie jeśli już płacimy za zwiększania zasięgów, to dobrze jest to robić przy użyciu postów, która są wyjątkowe i interesujące same w sobie. To bowiem przełoży się również na większy efekt promocyjny.

Jak to działa? Zwiększając zasięgi wyświetleń nie mamy gwarancji, że każdy, komu post się wyświetli, w niego kliknie. Tym bardziej, że post polubi czy skomentuje. A dopiero taka interakcja odbiorców gwarantuje naprawdę dobre zasięgi i może przyciągną do nas kolejnych użytkowników. Dlatego zdecydowanie bardziej opłacać się wydawać nawet większe pieniądze rzadziej na promocję naprawdę interesujących i zachęcających do dalszych działań postów, niż promować na chybił-trafił wszystko, co znajduje się na naszym profilu.

Jak wybierać post do promocji?

Odpowiadając na to pytanie można też poznać odpowiedź na pytanie, jakie posty mają organicznie najlepsze zasięgi i są same z siebie promowane przez algorytmu Facebooka. Tę wiedzą można stosować do zdobywania zasięgów niezależnie od wydawanych pieniędzy, a poprzez inwestowanie w reklamę jedynie podbijanie statystyk.

Przede wszystkim treści, które publikujemy, muszą być wyjątkowe, unikatowe, zawierać istotne dla odbiorców informacje. To one prowokują do działań. Czasem jedynie do lajkowania, ale też do komentowania i może prowadzenia dyskusji. A kolejne komentarze, to zwiększanie zasięgów i szansa na dotarcie do jak największej liczby osób.

Warto też dodawać do swoich postów zdjęcia. Żyjemy w kulturze wizualne, gdzie obraz wart jest więcej niż tysiąc słów. Odbiorca najpierw widzi zdjęcie, a dopiero jeśli ono przyciągnie jego uwagę, to przeczyta treść. Podobne zadanie spełniają materiały video.

W tworzeniu takich treści pomaga Publikon. W tej ofercie znajdują się właśnie posty zawierające interesujące odbiorców treści i zachęcające ich do działań. Ta oferta skrojona jest właśnie na miarę wspierania firm w budowaniu lepszych zasięgów. Jeśli przedsiębiorca nie wie, jak tworzyć odpowiednie treści lub zwyczajnie nie ma na to czasu, to może skorzystać z tej wyjątkowej oferty.

Dobrym sposobem na angażowanie odbiorców jest również zadawanie pytań. To one angażują do działania. W dodatku firma, która pyta o różne rzeczy użytkowników, buduje ich przekonanie o tym, że liczy się z ich zdaniem. Wtedy mają oni poczucie, że ich zaangażowanie nie jest bezsensowne i chętniej je podejmują.

Można też publikować linki do ciekawych artykułów związanych z naszą działalnością. Warto jednak pamiętać o tym, że publikując takie linki nie można wrzucać ich bez komentarza. A poście linkowi towarzyszącym warto zamieści jakiś fragment tekstu lub zadać pytanie do treści artykułu. To wywołuje ciąg reakcji: kliknięcie, przeczytanie, odpowiedź w komentarzu, które zwiększą zasięgi postu.

Mając już taką wiedzę i tworząc treści z niej wynikające, możemy pomyśleć o płatnej promocji. Jednak nie promujmy postów bezpośrednio po opublikowaniu. Najlepiej odczekać kilka godzin lub nawet dzień, by najpierw post osiągnął swoje zasięgi organiczne. Zobaczymy jak popularny jest nasz post sam z siebie. Dopiero wtedy wspierajmy go w dalszej pracy na naszą korzyść. W dodatku jeśli post już sam wygenerował polubienia i komentarze, to jego dalsza promocja będzie wiązać się z niższymi kosztami.

I na koniec: także posty promowane możemy jeszcze podbijać. Najprościej to robić odpowiadając na komentarze użytkowników. Im więcej komentarzy – tym większy zasięg, a post wędruje do góry wyświetlanych. Można też przypiąć go na górze strony, wtedy będzie pierwszym, co zobaczą ci, którzy na nią wejdą.

Warto zawsze zachować balans między opracowaniem treści i wydatkami na ich promocję. Słabe treści nawet promowane nie gwarantują najlepszych zasięgów.

Dlatego decydujmy rozsądnie co i jak udostępniamy. Czy będą to posty, o których jakość zadbamy sami czy pozwolimy to zrobić specjalistom takim jak w PUBLIKONIE. Czy postawimy na zasięgi organiczne, czy jednak zdecydujemy się wydawać pieniądze na zwiększanie zasięgów na platformie.

Klaudia Wojciechowska
Klaudia Wojciechowska
Redaktorka ISPortal i ISProfessional. Dziennikarka telewizji lokalnego operatora telekomunikacyjnego Ret-Sat1. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim ze specjalizacją filmoznawstwo i nowe media.

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze