Analitycy ZenithOptimedia prognozują, że do 2017 roku internet będzie największym medium reklamowym na 12 kluczowych rynkach, których łączne wydatki reklamowe stanowią 28 proc. globalnych wydatków na reklamę – informuje Gazeta Wyborcza.
Mimo rosnących od kilku lat udziałów internet, w skali globalnej, pozostanie drugim po telewizji medium. Obecnie różnica w wydatkach reklamowych między telewizją i internetem wynosi 11 pkt proc. Za dwa lata wyniesie zaledwie 4 pkt proc. – uważają analitycy ZenithOptimedia. Przy utrzymaniu tego trendu internet wyprzedzi telewizję, stając się największym globalnym medium reklamowym przed końcem tej dekady – najpóźniej do 2020 r.
Globalna sieć już w ubiegłym roku stała się dominującym medium w siedmiu krajach: Austrii, Danii, Holandii, Kanadzie, Norwegii, Szwecji i Wielkiej Brytanii. W tym roku stanie się największym medium w Chinach, Irlandii, Niemczech i Nowej Zelandii, a do 2017 roku także w Finlandii. Jeszcze w tym roku udział internetu w rynku reklamowym przekroczy 50 proc. w Wielkiej Brytanii. W Danii i Szwecji stanie się to w przyszłym roku, a w Chinach – w 2017.
– W Polsce internet pozostanie drugim medium pod względem wydatków reklamowych. Do 2017 roku zmniejszy jednak dzielący go od telewizji dystans i jego udział w wydatkach reklamowych będzie stanowił ponad połowę udziałów telewizji, czyli 28 proc. wszystkich wydatków na reklamę – uważa Marta Zielonka z ZenithOptimedia Group. – Pozycja telewizji w Polsce jest silna m.in. dlatego, że koszty dotarcia w tym medium są jednymi z niższych w Europie.
Według prognoz ZenithOptimedia Group łączna wartość wydatków reklamowych netto w Polsce wzrośnie w tym roku o 2,4 proc. Na koniec roku polski rynek reklamowy osiągnie wartość 6,7 mld zł netto.
W tym roku reklamodawcy przeznaczą na reklamę telewizyjną o 2,6 proc. więcej w porównaniu z ubiegłym rokiem. Z prognoz wynika, że wydatki na reklamę w internecie będą wyższe od ubiegłorocznych o 10,7 proc. O 3,2 proc. wzrosną wydatki na reklamę radiową. Niewielki wzrost – o 1,1 proc. – odnotuje również kino. W porównaniu z ubiegłym rokiem reklamodawcy wydadzą o 15 proc. mniej na reklamę w magazynach i o 19,6 proc. mniej na reklamę w dziennikach. Spadną też nieznacznie wydatki na outdoor – będą niższe o 0,7 proc.
Źródło: Gazeta Wyborcza
Zdjęcie: biznes.gazetaprawna.pl