TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Internet największym medium reklamowym?

Analitycy ZenithOptimedia prognozują, że do 2017 roku internet będzie największym medium reklamowym na 12 kluczowych rynkach, których łączne wydatki reklamowe stanowią 28 proc. globalnych wydatków na reklamę – informuje Gazeta Wyborcza.

Mimo rosnących od kilku lat udziałów internet, w skali globalnej, pozostanie drugim po telewizji medium. Obecnie różnica w wydatkach reklamowych między telewizją i internetem wynosi 11 pkt proc. Za dwa lata wyniesie zaledwie 4 pkt proc. – uważają analitycy ZenithOptimedia. Przy utrzymaniu tego trendu internet wyprzedzi telewizję, stając się największym globalnym medium reklamowym przed końcem tej dekady – najpóźniej do 2020 r.
Globalna sieć już w ubiegłym roku stała się dominującym medium w siedmiu krajach: Austrii, Danii, Holandii, Kanadzie, Norwegii, Szwecji i Wielkiej Brytanii. W tym roku stanie się największym medium w Chinach, Irlandii, Niemczech i Nowej Zelandii, a do 2017 roku także w Finlandii. Jeszcze w tym roku udział internetu w rynku reklamowym przekroczy 50 proc. w Wielkiej Brytanii. W Danii i Szwecji stanie się to w przyszłym roku, a w Chinach – w 2017.
– W Polsce internet pozostanie drugim medium pod względem wydatków reklamowych. Do 2017 roku zmniejszy jednak dzielący go od telewizji dystans i jego udział w wydatkach reklamowych będzie stanowił ponad połowę udziałów telewizji, czyli 28 proc. wszystkich wydatków na reklamę – uważa Marta Zielonka z ZenithOptimedia Group. – Pozycja telewizji w Polsce jest silna m.in. dlatego, że koszty dotarcia w tym medium są jednymi z niższych w Europie.
Według prognoz ZenithOptimedia Group łączna wartość wydatków reklamowych netto w Polsce wzrośnie w tym roku o 2,4 proc. Na koniec roku polski rynek reklamowy osiągnie wartość 6,7 mld zł netto.
W tym roku reklamodawcy przeznaczą na reklamę telewizyjną o 2,6 proc. więcej w porównaniu z ubiegłym rokiem. Z prognoz wynika, że wydatki na reklamę w internecie będą wyższe od ubiegłorocznych o 10,7 proc. O 3,2 proc. wzrosną wydatki na reklamę radiową. Niewielki wzrost – o 1,1 proc. – odnotuje również kino. W porównaniu z ubiegłym rokiem reklamodawcy wydadzą o 15 proc. mniej na reklamę w magazynach i o 19,6 proc. mniej na reklamę w dziennikach. Spadną też nieznacznie wydatki na outdoor – będą niższe o 0,7 proc.
Źródło: Gazeta Wyborcza
Zdjęcie: biznes.gazetaprawna.pl

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze