Centrum Analiz KoLibra stworzyło raport dotyczący projektu nowelizacji ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa oraz ustawy – Prawo zamówień publicznych. Według twórców raportu niektóre rozwiązania budzą kontrowersje i pojawiają się zastrzeżenia w stosunku do ich arbitralności, niedookreśloności oraz zasadności i oceny skutków regulacji. Wątpliwości w nich budzi też zgodność z normami prawa wewnętrznego, międzynarodowego i unijnego.
W raporcie czytamy: „Wejście w życie przepisów w projektowanym brzmieniu może skutkować ograniczeniem konkurencji na rynku, co spowoduje wzrost kosztów i opóźnienia we wdrażaniu przełomowej technologii 5G.” 5G może być rozwiązaniem rewolucyjnym i wywrzeć spory wpływ na wiele aspektów współczesnej cywilizacji.
„Autonomiczne samochody, inteligentne miasta, Przemysł 4.0, inteligentne sieci energetyczne, druga zielona rewolucja w rolnictwie, nowe możliwości w medycynie, nowy poziom doznań w branży rozrywkowej. To tylko niektóre przykłady możliwości, które otworzy rozwój sieci 5G.” – wymieniają twórcy raportu
Według raportów GSM Associaton 5G może do połowy 2030 wygenerować w gospodarce światowej dodatkowe 2,2 bln dolarów. A amerykański Qualcomm przewiduje aż 12,3 bln dolarów i 22 mln nowych miejsc pracy utworzonych dzięki 5G do roku 2035.
Wyliczenia samej Komisji Europejskiej wskazują, że korzyści ekonomiczne z 5G to 141 mld euro i stworzenie 2,3 mln miejsc pracy.
Ale jednocześnie obliczenia Oxford Economics wskazują, że ograniczenie konkurencji w Polsce może zwiększyć koszt budowy sieci 5G o 120 mln EUR rocznie w ciągu następnej dekady. „W efekcie ok. 3,3 mln osób (9% populacji), które w innym przypadku miałyby dostęp do sieci 5G, mogłoby zostać pozbawionych dostępu do sieci 5G w 2023 r. Ograniczenie konkurencji na rynku infrastruktury sieciowej może również znacznie ograniczyć wzrost gospodarczy w Polsce o ok. 1 mld euro w ciągu najbliższych 15 lat.” – czytamy w raporcie. Szacunki Audytel wskazują na straty polskiej gospodarki spowodowane ograniczeniem konkurencji na rynku 5G w wysokości prawie 44 mld zł
Do tego dochodzi rozkładanie inwestycji w 5G na dłuższy okres spowodowane wzrostem kosztu sprzętów. „ Audytel szacuje również, że wykluczenie z polskiego rynku sprzętu sieciowego chińskiego pochodzenia kosztowałoby polską branżę telekomunikacyjną ok. 13,4 mld zł w okresie zaledwie 5 lat, a przy uwzględnieniu dodatkowych wydatków nawet 14,9 mld zł (zwiększone koszty utrzymania, zwiększone zużycie energii i koszty sporów prawnych)” – podaje raport.
Do tych zastrzeżeń dochodzą jeszcze te związane z arbitralnymi kryteriami oceny dostawców sprzętu i ryzykiem konsekwencji prawnych, jakie mogą one ze sobą nieść. „W przyszłości wykluczeni z rynku dostawcy oraz operatorzy, którzy poniosą przez to straty, będą mogli powalczyć o odszkodowania od Skarbu Państwa, jeśli skutecznie odwołają się od decyzji ministra. W efekcie zapłacą za to wszyscy podatnicy, co spowoduje dodatkowy koszt ograniczania konkurencji.” – dodaje raport.
W ocenie twórców raportu projekt nowelizacji KSC wymaga dalszych prac. Powinny one doprecyzować oceny ryzyka dostawców sprzętu lub oprogramowania pod kątem cyberbezpieczeństwa, a także wzmocnić prawa dostawców uznanych za takich wysokiego ryzyka do postępowania odwoławczego.
Cały raport do pobrania i przeczytania na stronie: https://koliber.org/kryteria_polityczne_w_cyberbezpieczenstwie.pdf?fbclid=IwAR0cqdX-zHSOc-YPz04wHD9hge3kWGpfqcqbSDPpW0wIqPPuuKEf0PH7St4