TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

GUS: 93,3 proc. gospodarstw domowych posiada dostęp do internetu

Główny Urząd Statystyczny opublikował raport dotyczący tego, w jaki sposób korzystamy z internetu. Oprócz danych dotyczących wykorzystania technologii w gospodarstwach domowych i przez osoby indywidualne, przeanalizowano także w jaki sposób z technologii korzystają przedsiębiorstwa.

Dostęp do internetu w gospodarstwach domowych

Dostęp do internetu w 2023 r. ma 93,3 proc. gospodarstw domowych. Jest to wynika taki sam jak w roku ubiegłym. Nie zmienił się także odsetek gospodarstw domowych, które posiadają dostęp do internetu szerokopasmowego. Jest to dość zaskakujące z uwagi na liczne programy i działania ogólnopolskie mające na celu usunięcie białych plam.

Zwiększył się natomiast dostęp do szerokopasmowego internetu mobilnego. Tutaj nastąpił wzrost o 3,1 punktu procentowego.

To jak wygląda dostęp do internetu i rodzaj posiadanego łącza zależne jest od tego, gdzie znajduje się dane gospodarstwo domowe (stopnia urbanizacji) i jaka jest jego struktura. Częściej dostęp do internetu mają mieszkańcy miast niż wsi, w szczególności ci mieszkający na terenach wysoko zurbanizowanych. Internet w domu częściej posiadają też gospodarstwa domowe z dziećmi.

Pośród osób w wieku 16–74 lata ponad połowa, bo 58 proc., korzystało w ciągu ostatnich 12 miesięcy z usług administracji publicznej przez internet. Robiło to 16,8 proc. więcej mieszkańców miast niż wsi.

Najczęstszymi aktywnościami były:
– wyszukiwanie informacji na stronach administracji publicznej,
– wysyłanie wypełnionych deklaracji podatkowych,
– pobieranie lub drukowanie formularzy urzędowych,
– uzyskiwanie dostępu do informacji osobistych.

Jak korzystamy z e-commerce?

64,3 proc. osób w wieku 16-74 lata dokonało w 2023 r. zakupów przez internet. Rok wcześniej było to 64,6 proc., czyli nastąpił tu niewielki spadek.

Częściej z e-commerce korzystają mieszkańcy miast niż wsi i różnica ta wciąż się zwiększa.

Świadomość ochrony danych osobowych

Wzrasta świadomość konieczności ochrony swoich danych osobowych, co widoczne jest poprzez podejmowanie czynności w tym celu. Coraz więcej osób odmawia dostępu do swojej lokalizacji. Najwięcej w grupie wiekowej 16-24 lata.

Więcej osób niż w roku ubiegłym także ogranicza dostęp do swoich profili ukrywając część ich treści przez osobami obcymi. Czytamy też polityki prywatności, odmawiamy wykorzystania informacji w celach reklamowych i sprawdzamy bezpieczeństwo strony. Tego typu aktywności najpopularniejsze są u ludzi w wieku 25-54 lata.

Jak z technologii korzystają przedsiębiorstwa?

W 2023 r. do 25,3 proc. wzrósł odsetek przedsiębiorstw, które posiadają łącze internetowe o przepustowości przynajmniej. Największy przyrost dotyczy dużych podmiotów. Tak odsetek firm, w których jest tego typu łącze to już 44,6 proc. W małych firmach zatrudniających 10-49 osób łącze o takiej prędkości posiada 23,3 proc.

81,1 proc. firm zatrudniających powyżej 249 pracowników wykorzystywało w 2023 r. w swoich działaniach media społecznościowe. 75,5 proc. z nich robiło to w celu tworzenia wizerunku lub marketingu produktów. 57,7 proc. tych firm wykorzystywało media społecznościowe w celu rekrutacji pracowników.

20 proc. firm płaciła w 2023 r. za reklamę w internecie. Najczęściej wybierano reklamę bazująca na zawartości stron internetowych odwiedzanych przez internautów oraz na słowach kluczowych wpisywanych w wyszukiwarkach.

Więcej przedsiębiorstw korzysta też z otwartych danych publicznych. Robi to już 51,5 proc. dużych firm. Głównie dotyczy to zagadnień z obszaru gospodarki i finansów.

Z płatnych usług w chmurze rozliczeniowej korzysta natomiast ponad połowa przedsiębiorstw. Najczęściej jest to poczta elektroniczna, z której korzysta 37,8 proc. firm oraz oprogramowanie biurowe wykorzystywane przez 27,3 proc. przedsiębiorstw.

Źródło: stat.gov.pl

Poprzedni artykuł
Następny artykuł
Klaudia Wojciechowska
Klaudia Wojciechowska
Redaktorka ISPortal i ISProfessional. Dziennikarka telewizji lokalnego operatora telekomunikacyjnego Ret-Sat1. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim ze specjalizacją filmoznawstwo i nowe media.

PRZECZYTAJ NAJNOWSZY NUMER isprofessional

Najnowsze

Nowy, uniwersalny kabel kanalizacyjny w xbest.pl

OPTIX Saver LSZH ZW-NOTKtsdDb UNMC301 to zewnętrzno-wewnętrzny kabel, będący uzupełnieniem rodziny wielotubowych, magistralnych światłowodów...

Czy Apple na Let Unfastened zaprezentuje funkcję edycji zdjęć opartą na AI?

Apple ma pracować nad funkcją edycji zdjęć, która wykorzystuje sztuczną inteligencję. Możliwe, że zaprezentuje...

Centrum Przetwarzania Danych Grupy MiŚOT – stan prac

Mijają dwa lata od rozpoczęcia budowy nowoczesnego Centrum Przetwarzania Danych Grupy MiŚOT. Powstaje ono...

mObywatel 2.0 także dla przedsiębiorców

Prowadzenie małej firmy to wielkie wyzwanie. Dotyczy to jednoosobowej działalności gospodarczej, ale też trochę...