Google podejmuje działania wspierające edukacje medialną i walkę z dezinformacją. Mają one objąć Europę Środkowo-Wschodnią. Na ten cel koncern chce przeznaczyć 13,2 miliona dolarów, a zadaniem ma się zająć Międzynarodowa Sieć Fact-Checkerów – International Fact-Checking Network (IFCN).
IFCN za otrzymane pieniądze ma stworzyć Globalny Fundusz Fact-checkingowego. Członkostwo w nim ma mieć także polskie Stowarzyszenie Demagog. Podejmowane działania będą wspierać sieci 135 organizacji z 65 krajów, działających w ponad 80 językach.
W tym samym czasie należący do Google YouTube uruchomi specjalną inicjatywę edukacji medialnej – „Naciśnij Pauzę” (Hit Pause). Kampania uruchamiana w kolejnych krajach europejskich ma pomagać internautom oceniać treści pod kontem manipulacji i szerzenia dezinformacji.
To nie koniec działań Google na rzecz fact-checkingu. Kolejne przekazane na ten cel pieniądze to grant w wysokości 2,5 mln dolarów dla fundacji TechSoup. Ma posłużyć stworzeniu funduszu akceleracyjnego dla organizacji walczących z dezinformacją.
Natomiast zespół Jigsaw, którzy prowadzi w Google badania i tworzy technologie w zakresie walki z cyfrowymi zagrożeniami, opracował sposoby przeciwdziałania dezinformacji.
W Polsce i innych krajach w regionie pojawiła się kampania prezentująca serię filmów uczulających odbiorców na retorykę skierowaną przeciwko uchodźcom oraz pomagać dezinformację na tym bazującą. Kampania trafia do odbiorców za pośrednictwem mediów społecznościowych czy YouTube’a.
Google już w kwietniu zapowiedziało nowe sposoby walki z dezinformacją. Na początku w USA pojawił się znacznik „najczęściej cytowane”, którym oznaczane są wiarygodne źródła udostępniane w wyszukiwarce. We wrześniu pojawiły się zapowiedzi usuwania z sieci reklamowej możliwości publikowania materiałów promocyjnych marek na stronach rosyjskich, na których pojawiają się dezinformujące treści w sprawie wojny w Ukrainie.
IPSOS opublikował badania wskazujące stopień, w jakim obywatele Europy Środkowo-Wschodniej narażeni są na dezinformację. To jedno z działań podejmowanych we współpracy z Central European Digital Media Observatory (CEDMO). Jest to hub badawczo-monitorującym, który działa na Uniwersytecie Karola w Pradze, a wspierany jest przez Google.
Źródło: wirtualnemedia.pl