Polski rynek e-commerce rozwija się bardzo sprawnie. To jedna z najwyższych dynamik w Europie. W ciągu roku kupujemy przez internet za 15,3 mld euro. Rośnie również sprzedaż online w obszarze branży kosmetycznej.
Sektor kosmetyczny jest drugim pod względem produkcji i sprzedaży detalicznej w Polsce. Według GUS w 2020 r. wartość jego produkcji sprzedanej wyniosła 7,5 mld zł.
Badanie „E-commerce B2B – perspektywa branży kosmetycznej” zrealizowane na zlecenie Santander Bank Polska przez Mobile Institute wskazuje, ze aż 90 proc. firm kosmetycznych sprzedaje przez internet. Najczęściej sprzedaż odbywa się przez własny e-sklep lub plaformę sprzedażową. 37 proc. korzysta z marketplace, a 20 proc. z systemu EDI.
– Pandemia mocno przyśpieszyła rozwój zakupów online. Większość z nas szybko przestawiła się na wygodne i bezpieczne zakupy w sieci. To, co chcieliśmy zbadać dzięki badaniu, to jak mocno zaawansowane są rozwiązania technologiczne nie tylko w B2C, ale w segmencie biznesowym – wyjaśnia Renata Dutkiewicz, dyrektor ds. sektora spożywczego i FMCG w Santander Bank Polska.
1/4 firm udział sprzedaży online do 25 proc. przychodów. 1/3 firm osiąga w ten sposób 11-25 proc. przychodów.
Większość firm z branży uznaje dynamikę obrotów online w 2020 r. na poziomie powyżej 15 proc.
57 proc. firm uznaje wdrożenie e-commerce za sukces.
Jednak dzięki sprzedaży online firmy kosmetyczne trafiają głównie do klientów indywidualnych. 78 proc. z nich wskazuje segment B2C jako głównego odbiorcę. A tymczasem na całym rynku to odbiorca biznesowych jest głównym klientem. Wskazuje to wykorzystywanie przez branże kosmetyczną sprzedaży online jedynie jako uzupełnienie oferty
– Z przeprowadzonego przez nas badania wynika, że e-commerce w segmencie biznesowym jest w dosyć wczesnej fazie cyklu życia, ale też szybko się rozwija i ma potencjał do dalszego wzrostu. Najczęściej dotyczy obsługi zamówień pomiędzy firmami. Jednak najwięksi gracze obejmują cyfrowymi rozwiązaniami kolejne procesy – mówi Radosław Pelc, analityk sektora kosmetycznego Santander Bank Polska.
Zyskiem płynącym z wdrożenie e-commerce, który pojawia się najczęściej, jest poszerzenie portfela klientów. Da 63 proc. firm oznacza to dotarcie do nowych klientów. Dla 59 proc. – zwiększenie ich liczby.
Badanie wskazuje również, że firmy wdrażające rozwiązania B2B są z tego rozwiązania zadowolone.
– Wydaje się, że technologia i digitalizacja sprzedaży zarówno w segmencie B2C, ale przede wszystkim w B2B odegrają kluczową rolę w dalszym rozwoju branży kosmetycznej – mówi Renata Dutkiewicz.
Źródło: businessinsider.com.pl