TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Postulat KIKE w sprawie umów ramowych Orange

Urząd Komunikacji Elektronicznej prowadzi postępowanie mające uporządkować usługi regulowane Orange Polska S.A. w Superofercie Ramowej (SOR). Krajowa Izba Komunikacji Ethernetowej już od kilku miesięcy naciskała na UKE na wprowadzenie zmian w tej ofercie w zakresie usługi połączenia sieci zarówno w technologii TDM jak i SIP/IP.

– Izba wskazywała, że oferta ramowa Orange Polska, a wraz z nią jej umowy międzyoperatorskie, muszą zostać dostosowane do unijnego rozporządzenia delegowanego w zakresie opłat za zakańczanie połączeń w sieciach mobilnych i stacjonarnych – stwierdza Tomasz Bukowski z Kancelarii Prawnej Media. – Choć członkowie KIKE (oraz inni operatorzy alternatywni) już od lipca 2021 r. dostosowali warunki dostępu do usługi zakończenia połączeń telefonicznych, to niestety nadal trwają spory co do warunków dostępu do sieci OPL. 

Postulowane przez KIKE zmiany usługi zakańczania połączeń Orange Polska czeka dodatkowe opóźnienie, gdyż Prezes UKE zdecydował, że przy tej okazji dokona fundamentalnej zmiany regulacji wszystkich usług Orange Polska.

Od ponad 10 lat, usługi regulowane Orange Polska były konkretyzowane w jednej ogromnej ofercie ramowej SOR. Obecne działania Prezesa UKE wskazują, że oferta ta ma zostać ponownie podzielona na mniejsze oferty.

– Usługi LLU (uwolnienia pętli lokalnej) oraz BSA (Bitstream Access) zostaną wydzielone do odrębnych ofert, których projekty były konsultowane w lipcu 2021 r. – twierdzi Tomasz Bukowski. – Zakres zmian w warunkach świadczenia tych usług jest znaczący, więc operatorzy korzystający z tych usług czekają ciężkie negocjacje z Orange Polska. Jednocześnie Prezes UKE zamierza usunąć z oferty ramowej SOR usługi związane z rozpoczynaniem połączeń w sieci Orange: WLR (Wholesale Line Rental – usługa hurtowego dostępu do sieci) oraz połączenia do Biura Numerów w sieci OPL.

KIKE dynamicznie bierze udział w pracach nad projektami nowych warunków współpracy z Orange Polska, broniąc interesów swoich członków, a także wskazując jakie są potrzeby małych i średnich przedsiębiorców telekomunikacyjnych.

Planowane zmiany w regulacjach usług są znaczne i konieczne jest wsparcie członków KIKE również w procesie zmiany umów międzyoperatorskich z Orange.

Niestety, UKE zaniechało praktyki spotkań roboczych z członkami rynku telekomunikacyjnego w przygotowaniu ich na zmiany regulacyjne. Tym większy ciężar będzie spoczywał na telekomunikacyjnych izbach gospodarczych, w tym na KIKE, aby proces zmian zasad współpracy był jak najmniej dolegliwy dla operatorów należących do sektora małych i średnich przedsiębiorstw.

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze