Dostęp do Internetu po światłowodach ma już ponad 60% polskich firm

363

Ze światłowodowych łącz dostępowych korzysta już ponad 60 % polskich firm, zatrudniających min. 50 pracowników. Lokalni dostawcy usług telekomunikacyjnych odgrywają na rynku znaczącą rolę, z powodzeniem konkurując przy tym z największymi operatorami – wynika z tegorocznego raportu Telko Trendy, przygotowanego przez TNS Polska na zlecenie 3S.

Jeszcze w 2014 roku światłowodowy Internet miało jedynie 48% firm. Wzrost o 13% w 2015 spowodował jednocześnie spadek zainteresowania łączami DSL oraz radiowymi. Polskim firmom coraz częściej zależy na łączu symetrycznym (73%), a 1/5 z nich dysponuje łączami o przepustowości 100 Mb i więcej. Badane przedsiębiorstwa wyraźnie wskazywały, że najważniejszymi czynnikami wpływającymi na ocenę usługi są niezawodność (uptime) i szybkość łącza.
Łącze światłowodowe to medium optymalne pod kątem jakości, wydajności oraz –co pokazuje raport -coraz łatwiej dostępne. Dzięki światłowodom możemy korzystać z szybkiego Internetu, połączyć siecią wiele lokalizacji firmy czy też mieć bezpieczny dostęp do zasobów zlokalizowanych w Data Center. Należy jednak pamiętać o tym, że światłowód to tylko i wyłącznie medium służące do dostarczania usług telekomunikacyjnych. To właśnie te usługi, ich jakość, różnorodność i dopasowanie do potrzeb Klienta Biznesowego, będą w przyszłości źródłem trwałej przewagi konkurencyjnej – ocenia Piotr Pawłowski, członek zarządu ds. handlowych 3S S.A.
Raport Telko Trendy pokazał także mocne przywiązanie polskich przedsiębiorców do lokalnych dostawców usług telekomunikacyjnych. Należy do nich aż ¼ rynku. Nad powodami takiej sytuacji zastanawia się Łukasz Dec, ekspert od lat zajmujący się rynkiem telekomunikacyjnym, oceniający wyniki badań w samym raporcie:
– Lokalni dostawcy znacznie lepiej znają lokalny rynek, szybciej potrafią dostrzec popyt, a przede wszystkim szybciej podejmują decyzję inwestycyjną – budują nowoczesną sieć w obiecującej lokalizacji, czy podłączają konkretnego klienta.
Ekspert wskazuje także na relatywnie niewielkie znaczenie marki dostawcy – 20% ankietowanych wskazało ten czynnik za istotny (w Warszawie 30%) – Dla znakomitej większości ważniejsza jest jakość usługi, dopasowanie do potrzeb firmy, czy cena. Z czego z kolei wynika, że lokalne firmy umieją zapewnić dobre parametry przynajmniej nie gorzej, niż wielcy rywale z uznanymi brandami – dodaje Ł. Dec.
Raport Telko Trendy 2015 został przeprowadzony na grupie 250 firm z Warszawy, Krakowa, Wrocławia, Aglomeracji Śląskiej oraz regionu podkarpackiego. Badanie dotyczyło firm zatrudniających min. 50 pracowników, korzystających z rozwiązań telekomunikacyjnych i data center. Rozmówcami TNS Polska byli specjaliści i managerowie odpowiedzialni za decyzje zakupowe w IT.
Szczegółowy raport znajduje się na stronie: TelkoTrendy