Podczas pierwszego dnia Wirtualnej Konferencji Krajowej Izby Komunikacji Ethernetowej odbyła się prelekcja dotycząca panelu gromadzenia danych RPD (return path data) oraz technologii DAI, podczas której przedstawiciele KRRiT, Korbanku i GEMINUS opowiedzieli o szansach i wyzwaniach stojących przed projektem. Wydarzeniu towarzyszył panel dyskusyjny.
Prelekcję prowadził Wojciech Szymczak, radca prawny z Kancelarii Prawnej MEDIA, a udział wzięli Tymoteusz Biłyk/ Korbank SA, Mariusz Stecki/ GEMINUS SA oraz Marcin Grabowski/ Przewodniczący Rady Metodologicznej ds. RPD/ Ekspert Telemetrii Polskiej KRRiT.
Pod koniec sierpnia 2018 roku KRRiT informowała, że ma już dostęp do miliona danych z gospodarstw domowych, pochodzących ze ścieżki zwrotnej RPD, czyli danych pochodzących z dekoderów telewizji kablowej, które przesyłane są ścieżką zwrotną od dekodera do operatora. Podczas panelu na VKIKE powiedziano, że w przypadku telewizji naziemnej potencjał dostępowy wynosi 3 mln urządzeń.
Głównym celem projektu RPD jest uzyskanie i analiza Big Data przy pomocy uczenia maszynowego i zaawansowanych technologii obliczeniowych. RPD w połączeniu z danymi, pochodzących np. z internetu będą miały znacznie większą wartość, niż sama informacja o korzystaniu z odbiornika telewizyjnego. Daje to nowe możliwości dla reklamy telewizyjnej, a rozwój tej technologii ma zmienić rynek reklamy oraz badań. Dane RPD mogą być też źródłem rozliczeń kampanii.
Wykorzystanie danych RPD sprawi, że możliwe stanie się zastosowanie technologi DAI – dynamicznego serwowanie spotów reklamowych w linearnej telewizji, streamingu na żywo bądź przy korzystaniu z VOD. Do wprowadzenia DAI na rynek konieczne jest posiadanie odpowiednich danych przekazywanych przez panel RPD, a w następnym kroku, poprzez profilowanie. Podawanie reklam w modelu DAI można wykorzystać również w produktach poza linearną TV, w tym: catch-up, time shifting, aplikacje OTT.
System DAI pozwala w dowolny sposób zastępować wybrane bloki reklamowe treścią spersonalizowaną pochodzącą z systemu AdServer. Technologia została zaplanowana w ten sposób, że użytkownik nie jest świadomy tego, że ogląda dedykowaną dla siebie reklamę. Projekt DAI przygotowany przez GEMINUS jest projektem otwartym, mającym na celu współpracę między operatorami.
Panel RPD obudowany technologią DAI wpłynie pozytywnie na zaangażowanie oglądających kontent, zwiększy ich responsywność i uchroni przed zmianą oglądanego kanału (o 50%!).
Siłą rozwiązania, poza możliwością wykorzystania danych RPD, jest Adserwer AdOcean – zaawansowane i jednocześnie popularne wśród reklamodawców narzędzie, które dzięki swoim funkcjom pozwala na zwiększenie przychodów ze sprzedaży powierzchni reklamowej.
Dzięki możliwości wielu różnych implementacji obsługiwane są zarówno multi, jak i unicasty. Zaletą zaprezentowanego rozwiązania jest również wyeliminowanie blokowania reklam, nie ingerując w przekaz telewizyjny.
Źródło: VKIKE / wirtualnemedia.pl