TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Cyfrowa transformacja w UE to wyzwania dla wszystkich

Szczyt Cyfrowy w Gdańsku (Digital Summit) był okazją dla Komisji Europejskiej do przedstawienia sprawozdanie o stanie realizacji celów Cyfrowej Dekady. Główne zagadnienia, w których wskazano znaczący postęp, to telekomunikacja i cyfrowe usługi publiczne. Jednak potrzebne są bardziej intensywne działania w dziedzinach takich jak sztuczna inteligencja, kompetencje cyfrowe oraz inwestycje w technologie przyszłości.

Unia Europejska stawia sobie i Polsce wyzwania w transformacji cyfrowej

Raport przyjęty przez Komisję Europejską 16 czerwca 2025 r. ocenia  postępy państw członkowskich i całej Unii Europejskiej we wdrażaniu Programu polityki „Droga ku cyfrowej dekadzie” do 2030 r. KE podkreśla w nich znaczenie takich kwestii jak:
– konkurencyjność;
– odporność;
– zmniejszenie nadmiernej zależności
– zwiększenie suwerenności technologicznej.

Ważny jest także rozwój potencjału AI w Unii Europejskiej oraz uwzględnianie technologii przełomowych w zwiększających się wydatkach na obronność.

Państwa członkowskie we wdrażaniu programu „Droga ku cyfrowej dekadzie” do 2030 r. powinny zwrócić uwagę na:
– zwiększania wydatków publicznych na badania naukowe i innowacje w dziedzinie technologii cyfrowych;
– wsparcie skoordynowanych działań na całym jednolitym rynku – pozwoli to usunąć bariery finansowe, regulacyjne i administracyjne
– uruchomienie polityk publicznych, które obejmują różne obszary;
– wdrażanie interwencji w obszarze infrastruktury telekomunikacyjnej, infrastruktury chmurowej, węzłów brzegowych;
– zwiększenie inwestycji oraz wspierania rozwoju bezpiecznych i zrównoważonych krajowych zdolności w projektowaniu i produkcji chipów.

UE wskazuje priorytetowe tematy do realizacji

W rekomendacjach UE znalazły się takie zagadnienia jak:
– bezpieczeństwo podwodnych kabli telekomunikacyjnych;
– umiejętności cyfrowe (również w zakresie wiedzy na temat sztucznej inteligencji i podstawowych praktyk w zakresie cyberbezpieczeństwa) oraz specjaliści ICT;
cyfrowe usługi publiczne;
– Europejskie portfel tożsamości cyfrowej;
– cyfrowe zdrowie;
ochrony dzieci w przestrzeni cyfrowej;
– zachowanie spójności i wiarygodności informacyjnej;
– wykorzystywania cyfryzacji do zielonej transformacji;
– wsparcie opracowywania i wdrażania rozwiązań zmniejszających obciążenia administracyjne;
– współprace z administracją samorządową.

Jak wypada cyfryzacja Polski w porównaniu do średniej UE ?

Największy postęp w cyfryzacji można zauważyć w telekomunikacji oraz cyfryzacji usług publicznych. Polska wyróżnia się nie tylko rozwiniętą infrastrukturą telekomunikacyjną, ale też szybkim tempem nadrabiania zaległości.

Analizują szczegółowo poziom cyfryzacji Polski w porównaniu do innych państw i średniej UE widać, w których obszarach radzimy sobie dobrze, a które wymagają zwiększonych nakładów pracy i finansów. Raport krajowy wskazuje, że w 2024 r. Polska przekroczyła średnią unijną w trzech z piętnastu wskaźników Cyfrowej Dekady w zakresie infrastruktury telekomunikacyjnej i cyfrowego zdrowia.

Niestety nadal jesteśmy poniżej średniej UE w wykorzystaniu AI przez przedsiębiorstwa. Chociaż sama Komisja Europejska podkreśla, że cała Unię Europejską czeka  długa droga do wprowadzenia w życie zagadnień związanych ze sztuczną inteligencją.

Rekomendacje KE dla Polski

Komisja Europejska wskazała Polsce rekomendacje pozwalające sprawniej realizować Cyfrowej Dekady.

W zakresie podstawowych umiejętności cyfrowych wskazano promowanie nauk ścisłych w szkołach – szczególnie wśród dziewcząt. Równolegle powinno odbywać się wsparcie osób z ograniczonymi kompetencjami cyfrowymi:
– seniorów;
– mieszkańców obszarów wiejskich;
– osób z niepełnosprawnościami.

Istotne jest stawianie na specjalistów i specjalistki z dziedziny ICT

Wsparcie osób w ICT powinno odbywać się przez:
– lepsze możliwości szkolenia;
– możliwość przekwalifikowania;
– programy przyciągające nowych specjalistów i jednocześnie programy zatrzymujące już wykwalifikowanych w dziedzinie ICT;
– promowanie studiów z obszarów ICT;
– rozwijanie karier zawodowych w dziedzinie ICT wśród kobiet i dziewcząt.
 
Duży naciska stawiany jest na przyspieszenie cyfryzacji MŚP . Odbywać ma się to poprzez wsparcie firm, które jeszcze nie nadążają za zmianami technologicznymi. Zadaniem państwa jest zwiększanie ich wiedzy o korzyściach cyfryzacji oraz możliwościach uzyskania pomocy.

Nie należy zapominać o cyberbezpieczeństwie i kontynuować działania umożliwiające radzenie sobie z nowymi zagrożeniami. Kwestie te dotyczą głównie firm i instytucji publicznych.


Oczywiście Polska powinna położyć nacisk na kwestie, w których odstaje od średniej UE, czyli przede wszystkim na sztuczną inteligencję. Konieczne jest stworzenie ekosystemu przyjaznemu AI poprzez stymulowanie publicznych i prywatnych inwestycji w badania naukowe i innowacje.


Poprawy wymaga również otoczenie biznesowe i dostęp do finansowania dla cyfrowych start-upów.

Pozostałe kwestie, na które KE każe nam zwrócić uwagę to:
 – 5G – zachęcanie operatorów telekomunikacyjnych do szybszego wdrażania autonomicznych sieci szkieletowych 5G;
– rozwój chmury oraz zachęty dla przedsiębiorców do korzystania z technologii chmurowych;
– zielona transformacja cyfrowa – stworzenie systemu monitorowania i ilościowego określania redukcji emisji;
– inwestycje w półprzewodniki i innowacje cyfrowe.

Źródło: gov.pl

Czytaj także:

Klaudia Wojciechowska
Klaudia Wojciechowska
Redaktorka ISPortal i ISProfessional. Dziennikarka telewizji lokalnego operatora telekomunikacyjnego Ret-Sat1. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim ze specjalizacją filmoznawstwo i nowe media.

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze