Rozwój komunikatorów internetowych zmniejsza role SMS-ów w porozumiewaniu. Nie oznacza to jednak znikania SMS-ów zupełnie. Coraz częściej są one wykorzystywane w formie SMS A2P. To przesyłanie wiadomości przez aplikacje. Zwane są one SMS-ami aplikacyjnymi, korporacyjnymi lub profesjonalnymi.
SMS-y aplikacyjne to szybki sposób dystrybucji powiadomień i komunikatów do odbiorców usług telekomunikacyjnych czyli do osób, które po prostu posiadają telefony SMS-y odbierające.
Najczęściej są to SMS-y o wykonaniu przelewu, związane z autoryzacją wejścia na stronę internetową, potwierdzenie rezerwacji, powiadomienia marketingowe czy alerty RCB.
Badając konsumentów w 2020 r. Urząd Komunikacji Elektronicznej stwierdził, że 48 proc. z nich spotkała się z taką formą powiadomień. Większość z nich odnosiła się do tego pozytywnie.
Respondenci najczęściej wskazywali, że są to powiadomienia od operatora – 82 proc., alerty RCB – 67 proc., powiadomienia pocztowe czy kurierskie – 63 proc. lub potwierdzenia finansowe – 51 proc.
Na rynku usług SMS A2P istnieją dwa rodzaje przedsiębiorców. Są to operatorzy telekomunikacyjni posiadający sieć telekomunikacyjną, a co za tym idzie dostęp do swoich klientów. Są to także podmioty świadczące usługę SMS A2P w swoim imieniu lub działający na zlecenie innych podmiotów. Operatorzy telekomunikacyjni mogą zatem działać na dwa sposoby – udostępniać integratorom dostęp do swojej sieci lub samodzielnie świadczyć usługi SMS A2P.
Także pośród zajmujących się wysyłaniem tego rodzaju SMS-ów zostało przeprowadzone badanie UKE. Wynika z niego, że integratorzy odgrywają na rynku coraz większą rolę.
W roku 2020 wysłana przez nich liczba SMS A2P wyniosła niemal 3,8 mld sztuk. A przychody z tego tytułu – 239,7 mln zł.
Także w sieciach MNO (Mobile Network Operator) usługi SMS A2P są coraz bardziej dochodowe. W 2020 r. sieci wysłały ich prawie 7,5 mld sztuk. Źródło: uke.gov.pl