Co to jest ISO i czym się zajmuje?

7

Pewnie niejeden z nas zadawał sobie pytanie, co to właściwie jest i jak działa ISO. Co więcej, to dość istotna kwestia, dlatego warto się na jej temat nieco dowiedzieć. Pełna polska nazwa tego określenia brzmi Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna, która zajmuje się ujednoliceniem i standaryzacją większości dziedzin ludzkiego życia.

W dużym uproszczeniu można powiedzieć, że ISO kojarzy się przede wszystkim z przygotowywaniem norm jakości, jednakże ma to swoje głębsze wyjaśnienie. Organizacja zajmuje się również działaniami z zakresu bezpieczeństwa oraz higieny pracy. Tworzą ją niezależni członkowie z każdego państwa. Z tego też względu nie może narzucać nikomu respektowania swoich norm.

ISO działa na świecie od 23 lutego 1947 roku. Z posiadania ich certyfikatu może płynąć wiele korzyści dla firm. Norm na dzisiejszy dzień istnieje około 20 000, a ich stosowanie jest w pełni dobrowolne. Aby organizacja działała, jest dofinansowywana ze składek państw członkowskich oraz posiada dochody ze sprzedaży swoich certyfikatów.

Po co są certyfikaty ISO?

Firmy decydują się na certyfikaty ISO ze względu na to, że konkurencja na rynku staje się coraz większa. To z kolei znacznie wpływa na jakość produktów i usług. W aktualnych czasach klienci są coraz bardziej świadomi oraz wymagający, przez co firmy muszą bardzo starać się o to, aby ich pozyskiwać, a następnie utrzymać przy sobie.

Wszystkie decyzje dotyczące zakupienia danego produktu zapadają po dokładnym porównywaniu cen, poznaniu opinii innych klientów oraz ogólnym obeznaniem się z tym, co jest dostępne na rynku. Firmy chcące cieszyć się zaufaniem i oddaniem konsumentów, muszą utrzymywać bardzo wysoki poziom swoich produktów. Elementem, który najbardziej przekonuje dzisiejszych klientów, jest posiadanie odpowiednich certyfikatów ISO. Gwarantują one i wysoką jakość oferowanych przez firmy produktów oraz świadczonych przez nie usług. Certyfikaty ISO są wydawane przez odpowiednie jednostki – w Polsce jest nią PCA, czyli Polskie Centrum Akredytacji.

Certyfikat ISO 9001 – jak uzyskać?

Warto najpierw wspomnieć, co daje certyfikat ISO 9001. Jest to spis zadań i wymogów, które mają zostać wprowadzone w organizacji bez względu na jej wielkość czy rodzaj biznesu, w jakim działa. Według tej normy firma ma obowiązek wprowadzenia nadzoru nad dokumentacją bądź ustalenia stopnia zaangażowania kierownictwa w budowę systemu zarządzania jakością. Również ma za zadanie dokonywać regularnych pomiarów zadowolenia klienta czy jakości procesów.

Droga do uzyskania certyfikatu ISO 9001 odbywa się w kilku krokach. Pierwszy z nich obejmuje zbadanie struktury firmy, a także stworzenie schematu organizacyjnego oraz mapy przeprowadzanych procesów. Następne do utworzenia są ich opisy, a na tej podstawie spisuje się procedury. Procesy te należy dostosować do wymagań widniejących w ISO 9001. Znajdując je na tym etapie, można wyeliminować wszystkie czynniki, które są nieekonomiczne oraz nieracjonalne.

Cała spisana dokumentacja musi zostać zatwierdzona przez prezesa i jeśli tak się stanie, to może przejść wdrożenie. Kiedy w firmie zachodzą zmiany, przeprowadzany jest audyt wewnętrzny. Po zakończeniu wszystkich czynności, które powinny zachodzić zgodnie z wytycznymi z dokumentacji dotyczącej procesów, jednostka zajmująca się wystawieniem certyfikatu przeprowadza tak zwany audyt certyfikujący. Od niego zależy to, czy dana firma uzyska certyfikat ISO 9001, czy nie.

Co to jest ISO w firmie?

Jeżeli w firmie zostaną wprowadzone normy ISO oraz uzyska ona certyfikat, taka sytuacja wiąże się z wieloma korzyściami. Rozróżnia się ich dwa rodzaje: wewnętrzne i zewnętrzne. Co się na nie składa?

Korzyściami wewnętrznymi będą między innymi:

  • poprawa organizacji pracy oraz samokontroli zespołu,
  • zmniejszenie kosztów produkcji,
  • wzrost odpowiedzialności za jakość pracy i wyrobu.

Wśród zewnętrznych korzyści wymienia się:

  • poprawę wizerunku firmy, 
  • atrakcyjniejszą pozycję na rynku, 
  • większe szanse na utrzymanie swoich klientów oraz zdobycie nowych. 

Posiadanie ISO w swojej firmie oczywiście przynosi znacznie więcej atutów, a to są tylko niektóre z nich.