TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Chcemy pracować zdalnie

88 proc. zatrudnionych chciałoby nadal pracować zdalnie, przy czym jedynie 13 proc. oczekuje, że będzie mogło pracować z domu w pełnym wymiarze czasu pracy. Potwierdza to tezę, że jednym z pozytywnych skutków pandemii jest rewolucja technologiczna i wzrost świadomości w zakresie możliwości jakie daje współczesny Internet.

Badanie przeprowadzone w Polsce przez ManpowerGroup i HRlink w sierpniu na reprezentatywnej grupie 130 firm oraz 558 pracowników, wykazało także, że jako pracownicy chcieliby pracować zdalnie w większym wymiarze niż planują to im zaoferować pracodawcy. O potrzebie home office mówi dziewięciu na dziesięciu zatrudnionych i połowa przedsiębiorców. Wygląda jednak na to, że przy modelu hybrydowym (częściowo w biurze i częściowo w trybie zdalnym) zostanie bardzo wiele firm. Wśród pracowników stawiających na taki tryb pracy 54 proc. chciałoby pracować zdalnie do 10 dni w miesiącu, a 46 proc. preferowałoby nawet większą liczbę dni pracy w domu. Jedynie 12 proc. badanych zadeklarowało, że chciałoby powrócić do biura w pełnym wymiarze czasu pracy.

Także w naszej redakcji oczywiste jest, że dzięki pracy zdalnej pracownicy zyskują większą elastyczność, która jest dziś także jednym z kluczowych oczekiwań na rynku pracy.

Firmy, które wyrażają mniejszą gotowość wprowadzenia nowoczesnych rozwiązań technologicznych wskazują na potrzebę integracji zespołu i budowania kultury organizacyjnej poprzez wspólną pracę w biurze. Zdaniem rekruterów tradycyjna formuła daje też poczucie większej kontroli nad pracownikami i możliwości weryfikowania wyznaczonych celów. Stąd dysproporcja między oczekiwaniami pracowników i pracodawców, z których tylko 2% chce kontynuować home office w pełnym wymiarze czasu pracy, a 53% planuje zastosowanie modelu hybrydowego. Co czwarta badana firma lub organizacja planuje powrót do pracy z biura w pełnym zakresie, a co piąta nie zna jeszcze swoich planów.

Warto jednak zwrócić uwagę, że przed pandemią bardzo niewiele firm i instytucji pracowało w trybie pracy zdalnej, co w dużej części wynikało ze stereotypów (między innymi dotyczących zawodności technologii) i czysto ludzkiego braku wiary w efektywność takiego modelu. Lockdown zmusił nas w tym zakresie do znacznych przewartościowań. Okazało się, że ten model sprawdza się, a często wręcz poprawia efektywność i wyniki. Obecnie można już mówić w związku z tym o stałej zmianie w trendach dotyczących nie tylko potrzeby bycia w biurze, ale przede wszystkim stosowanych narzędzi i form komunikacji. Część zasługi za ten stan rzeczy należy się przy tym małym i średnim operatorom komunikacyjnym, którzy zapewniają pracownikom i pracodawcom niezawodne i szybkie łącza.

PRZECZYTAJ NAJNOWSZY NUMER isprofessional

Najnowsze

Nowy, uniwersalny kabel kanalizacyjny w xbest.pl

OPTIX Saver LSZH ZW-NOTKtsdDb UNMC301 to zewnętrzno-wewnętrzny kabel, będący uzupełnieniem rodziny wielotubowych, magistralnych światłowodów...

Czy Apple na Let Unfastened zaprezentuje funkcję edycji zdjęć opartą na AI?

Apple ma pracować nad funkcją edycji zdjęć, która wykorzystuje sztuczną inteligencję. Możliwe, że zaprezentuje...

Centrum Przetwarzania Danych Grupy MiŚOT – stan prac

Mijają dwa lata od rozpoczęcia budowy nowoczesnego Centrum Przetwarzania Danych Grupy MiŚOT. Powstaje ono...

mObywatel 2.0 także dla przedsiębiorców

Prowadzenie małej firmy to wielkie wyzwanie. Dotyczy to jednoosobowej działalności gospodarczej, ale też trochę...